Práce na D8 vrcholí, v půli prosince bude připravena k otevření

Zával na stavbě dálnice D8 u Prackovic nad Labem, Ústecký kraj

Zával na stavbě dálnice D8 u Prackovic nad Labem, Ústecký kraj Zdroj: CC BY 3.0: Aktron/Wikimedia Commons

Sesuv na stavbě dálnice D8
2
Fotogalerie

Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří je téměř hotov. Stavbaři ještě dokončují práce na problematické prackovické estakádě, pracují i na terénních úpravách, instalují svodidla a malují dopravní značení. Po stavební stránce bude poslední část D8 připravena na slavnostní otevření 17. prosince.

Novináři dnes měli možnost poprvé projet celý dvanáctikilometrový úsek D8. Posledním problematickým místem je estakáda u Prackovic, kde museli stavbaři před několika týdny rozebrat kvůli propadu podpěry mostu část již dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun metrů krychlových náspu.

Práce na stabilizaci běží 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Mosty, které jsou součástí estakády, prodělaly minulý týden zátěžové zkoušky. Podle Rýdla dopadly dobře. "Celá konstrukce estakády je v naprosto dokonalé kondici a odpovídá očekávané životnosti 100 let," řekl ČTK Rýdl. Na části estakády chybí jen poslední vrstva vozovky. "Stavebně máme jistotu, že poslední úsek D8 bude připraven do provozu. Dálnice bude 17. prosince bezpečně a technicky správně připravena k provozu," doplnil Rýdl.

ŘSD okolí monitoruje sondami, výstupy z nich má každou hodinu. Čidla má nejen u tělesa dálnice, ale i v širším okolí.

Dvanáctikilometrový úsek přes České středohoří byl stavebně velmi náročný. Trasa dálnice vede nad mimořádně vzácným Opárenským údolím. Tomu musel investor přizpůsobit způsob stavby. "Tento most jsme stavěli bez výhrady, bez jakékoli výjimky shora. To znamená, když to mírně přeženu, tak holinka dělníka nevstoupila, nešlápla do spodní části Opárenského údolí," doplnil Rýdl.

S velkými potížemi se ŘSD potýkalo nad Litochovicemi, kde se v roce 2013 po intenzivních deštích utrhnul kus svahu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Dnes je úsek prakticky hotový. "Nad ním je celá sada velmi masivních kotvících prvků, které stabilizují celý ten svah. V tuto chvíli tato část je zcela stabilní a zůstane stabilní," vysvětlil Rýdl. Náklady na sanaci sesuvu prodražily dálnici o 495 milionů korun.

Nestandardní byl i úsek u Řehlovic. Kvůli velkému stoupání museli stavaři umístit dálnici do zářezu. Při něm narazili i na hnědé uhlí. "Nebyl úplně snadný. Mimo jiné jsme se ujistili během výstavby, že skutečně materiály na této části stavby jsou toho druhu, že bude třeba zabezpečit i tento zářez," dodal Rýdl. I v těchto místech jsou masivní kotvící prvky.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet navýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.