Přehled: české koleje spolykaly desítky miliard. Čtěte o nejdražších projektech SŽDC
Zatímco politici dlouhá léta slibují vybudování vysokorychlostních tratí, veřejné peníze jdou mezitím ve velkém na investice do často zchátralé stávající sítě železnic. Její udržování vychází na miliardy i přes to, že se od roku 2008 do roku 2017 nepostavil ani kilometr nové tratě spadající pod Správu železniční a dopravní cesty. Připomeňte si prostřednictvím tabulky, které projekty stály nejvíce.
Poznámka k tabulce: modernizované tratě prošly celkovou přestavbou. SŽDC zde také vyměnila zastaralé technologie za novější, jednat se mohlo například o zabezpečovací zařízení nebo typ pražců.
Oproti tomu na optimalizovaných tratích došlo jen k částečné výměně některých komponentů. Obvykle jsou optimalizované tratě, které nezestárly natolik, aby zde musela proběhnout kompletní modernizace.
Projekt | Délka v kilometrech | Dokončení | Náklady v miliardách korun |
Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy | 18 | 2013 | 6,1 |
Optimalizace trati od hranic se Slovenskem do Bystřice nad Olší | 19 | 2013 | 5,7 |
Optimalizace trati Beroun - Zbiroh | 24 | 2012 | 4,6 |
Optimalizace trati Zbiroh - Rokycany | 20 | 2014 | 4,3 |
Optimalizace trati Stříbro - Planá u Marianských Lázní | 32 | 2011 | 4,3 |
Optimalizace trati Plzeň - Stříbro | 30 | 2009 | 4,2 |
Optimalizace trati Planá u Marianských Lázní - Cheb | 39 | 2011 | 4,0 |
Optimalizace trati Benešov u Prahy - Strančice | 24 | 2010 | 4,0 |
Modernizace trati Červenka - Zábřeh na Moravě, druhá část | 24 | 2009 | 3,5 |
Optimalizace trati Strančice - Praha Hostivař | 18 | 2008 | 3,5 |
Poklady, které nabízí nebo nabízela česká železnice, přehledně v galerii: