Přístavy dostanou odškodné za povodně, čekaly tři roky
Dotace 70 milionů korun je výrazně nižší, než kolik plánovalo ministerstvo dopravy vyplatit lodní dopravě po povodních. Tehdy exministr Antonín Prachař rejdařům slíbil čtvrt miliardy korun. Z toho 50 milionů mělo připadnout přístavům za poničenou infrastrukturu a 200 milionů pokrýt ztráty lodním dopravcům za sucho, během kterého nebylo možné plout po Labi. Současný ministr Dan Ťok ale platby dopravcům za dny s nedostatkem vody v Labi zastavil.
Jasno dlouho nebylo ani s výplatou druhé části náhrad. Proti platbám za poničenou infrastrukturu přístavů se letos postavilo ministerstvo financí s tím, že od povodní už uplynula příliš dlouhá doba. To se promítlo do současného návrhu ministerstva. Příspěvek přístavům, přestože je ve shodné výši, kterou zástupci provozovatelů s ministerstvem během letošního roku projednávali, ministerstvo označuje za dotační program pro modernizaci přístavů a překladišť, a nikoliv jako kompenzace za povodňové škody.
Peníze majitelům přístavů by mohlo ministerstvo prostřednictvím fondu začít vyplácet v příštím roce, pokud rozpočet SFDI včetně této kapitoly schválí Poslanecká sněmovna. Navíc musí ještě tento titul notifikovat Evropská unie, řekl Jiří Aster ze sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR. Zástupci přístavišť argumentují tím, že škody po povodních kompenzoval stát ostatním druhům dopravy, a také mysliveckým spolkům a provozovatelům golfových hřišť, kdežto vodní infrastruktura zůstala bez státní pomoci.
V Česku je v provozu zhruba 50 nákladních lodí, říční doprava zaměstnává téměř 1300 lidí, včetně profesí dodávajících služby pro potřeby říční plavby. Na opravy škod po povodních ministerstvo přispívalo i v jiných druzích dopravy. Podílelo se na opravách silniční i železniční infrastruktury, ve dvou vlnách přispělo obcím na obnovu místních komunikací.