Prodej letadel do Íránu se zadrhává, kvůli sankcím i bankám

Aerosalon ve Farnborough 2016: Boeing 737 MAX

Aerosalon ve Farnborough 2016: Boeing 737 MAX Zdroj: Velvyslanectvi USA v Londyne

Ambiciózní plán íránské státní aerolinky Iran Air na obnovu flotily letadel pravděpodobně neproběhne tak hladce, jak se zdálo během prvotních vyjádření. Objednávka na téměř dvě stě letadel od společností Boeing a Airbus zatím zůstává stále na papíře.

Kvůli sankcím, které Íránu znemožnily nakupovat nová letadla, musí aerolinka používat převážně starší Airbusy A300 a A310, které se nacházejí na hranici své životnosti. Poté, co západní státy začátkem roku sankce uvolnily, Iran Air ohromil obrovskými objednávkami na nové stroje, které by značně oživily letecký průmysl.

Problém však stále spočívá v politických rozhodnutích, které souvisejí se sankcemi na íránský průmysl. Podle CNN americké ministerstvo financí sice povolilo prodej strojů do Íránu, zároveň však aerolinka potřebuje samostatná rozhodnutí pro každou samostatnou dohodu. Právě tomu se snaží republikánská opozice zamezit.

Sněmovně reprezentantů, kterou republikáni ovládají, vadí především uvolňování sankcí na íránský průmysl. Prezident Obama sice řekl, že by nepodpořil jakoukoliv smlouvu, která podkopává dohodu s Íránem o jaderné energii, přesto je však pravděpodobné, že se do konce jeho úřadování o smlouvách rozhodovat nebude. Tomu také nahrává snaha republikánů o změnu zákonů, které by se prodeje letadel mohly dotknout. V současnosti se očekává, jak se k návrhu postaví senát.

K uzavření dohody by však nemuselo dojít ani pod vládou nového prezidenta, obzvlášť jestli by se jím stal Donald Trump. Ten se dlouhodobě vůči obchodním dohodám s Íránem vymezuje. Pokud by američtí politici nakonec smlouvy s Iran Air nepodpořili, neznamenalo by to konec zakázek pouze pro Boeing. Rovněž Airbus by vůbec letadla nemusel dodat, protože ve svých strojích používá technologie ze Spojených států.

Další podezřelou věcí na celém kontraktu je jeho velikost. Nákup téměř dvou stovek letadel je velmi neobvyklý, obzvlášť u společnosti, která nyní operuje s 23 stroji. Celkem by měla nová flotila čítat přibližně tři sta letadel, dohoda s Boeingem obsahuje také smlouvu na pronájem 29 strojů, nezávisle na současných dohodách už Iran Air také objednal 40 turbovrtulových strojů ATR.

Kromě nákupu strojů přímo od výrobců Iran Air shání letadla také jinde. Například německá Lufthansa aerolince nabídla své Airbusy A340, se SriLankian Airlines Íránci prý dohadují přenechání objednávek na některé Airbusy A350.

V současnosti se spekuluje, zda masivní objednávky nejsou pouze populistickým tahem, kterým se vláda Hasana Rúháního snaží bodovat před květnovými volbami. Opozice už vyjádřila své znepokojení, podle ní země takové množství strojů nepotřebuje.

Pokud by i přes všechny potíže došlo k potvrzení veškerých smluv, není zřejmé, jak by aerolinky nové stroje zaplatily. Stovky miliard korun by si společnost musela pravděpodobně půjčit u některé banky, stále však kvůli americkým sankcím platí pro peněžní instituce zákaz poskytování finančních služeb Íránu. To v minulosti porušily například banky HSBC a BNP Paribas, které následně za své počínání zaplatily pokuty v řádu miliard dolarů.

Jako první podepsal Iran Air dohodu o nákup letadel s evropským Airbusem. Konkrétně jde o 118 strojů, z nichž 45 jsou letouny středního doletu A320 ceo a neo. Dále 46 stojů řady A330 a 16 Airbusů A350-1000, který je žhavou novinkou společnosti. Teherán si také objednal dvanáct dvoupatrových letadel A380.

Červnová dohoda s Boeingem počítá s nákupem osmdesáti strojů, především typu 737MAX, dále také 777 a čtyři Boeingy 747-8. Pronájem 29 letadel se týká typu 737NG, jehož výroba v současnosti pomalu končí.