Provoz houstne, dálniční známky šly letos na odbyt jako nikdy předtím

dálniční kupon

dálniční kupon Zdroj: Jan Šindelář

zácpa na dálnici
Zácpa na silnici
D8
D8
D8
13
Fotogalerie

Na českých dálnicích ještě nikdy nebyl takový provoz jako letos, pokud tedy vezmeme jako hlavní kritérium zájem o dálniční kupony a mýtné pro kamiony. Státní fond dopravní infrastruktury zatím prodal 5,8 milionu dálničních známek pro rok 2016, když z emise pro rok 2015 se udalo o 400 tisíc kusů méně. Letošní čísla jsou zatím ke konci listopadu, prosinec už ale na nich nic zásadního nezmění. 

„Ekonomika běží, zájem o cestování automobilem roste, navíc jsme zavedli nové bezpečnostní prvky na kuponech, takže výrazně ubylo padělků,“ vysvětluje šéf fondu Zbyněk Hořelica.

Nárůst naopak nelze připsat rozšiřující se dálniční síti, ta se totiž za poslední dva roky nijak nezvětšila. Teprve letos před Vánoci se řidiči dočkali čtrnácti nových kilometrů na severočeské D8. Život motoristům naopak komplikuje řada uzavírek, především na rozkopané D1.

Fond dopravy si díky letošní vyšší poptávce přišel na více peněz. Za letošní známky utržil 4,6 miliardy korun, loni to bylo o 330 milionů méně. Výnosy rostly u všech druhů kuponů, nejvíce peněz má ale stát z ročních známek. Letos na ně připadá 3,5 miliardy, když loni to bylo 3,2 miliardy. Desetidenních kuponů se letos prodalo za necelou miliardu, měsíčních za 250 milionů.

VŠE O MÝTNÉM ČTĚTE ZDE

Systém má ovšem i své náklady. Výroba známek stojí přes 30 milionů korun, náklady na distribuci pak přesahují 250 milionů. Od počátku prosince jsou v prodeji známky z emise pro rok 2017, cena zůstala stejná, roční kupon vyjde na 1500 korun. Dobrou zprávou pro řidiče ovšem je, že nově je od placení osvobozeno jedenáct úseků. Jde především o obchvaty měst a vjezdy do Prahy.

Výhledově stát počítá s tím, že místo nalepovacích kuponů zavede elektronické viněty. K tomu je ale ještě dlouhá cesta, mimo jiné bude třeba změnit zákon o provozu na pozemních komunikacích a vypsat tendr na provozovatele.

Dálnice státu vydělávají i na mýtném. Dle odhadů společnosti Inoxive se letošní mýtný výnos zastaví na 9,9 miliardy korun, což je meziročně o 200 milionů korun více. Kamionový provoz ovšem houstne výrazně rychleji, než by napovídala mýtná čísla. Prudce ovšem přibývá vozidel s nejekologičtější normou Euro VI, která využívají snížené sazby.