Provozovatel nového mýta dal na systém tři miliardy a dostal stopku. Do sporu se vloží i vláda

Mýtná brána na D1

Mýtná brána na D1 Zdroj: ČTK

Společnost CzechToll vlastní skupina PPF Petra Kellnera. V roce 2018 společně se slovenským provozovatelem mýta, společností SkyToll, zvítězila ve výběrovém řízení na vybudování a provoz systému pro výběr elektronického mýta v České republice.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) během rozhovoru pro Blesk (3. 7. 2019)
Kapsch budova, ilustrační foto
Mýtná brána
5
Fotogalerie

Nový mýtný systém konsorcia CzechToll/SkyToll, který by měl být spuštěný od letošního prosince, je z 97 procent hotový, nyní je ve zkušebním provozu. Nový provozovatel mýta do vybudování a přípravy systému zatím investoval 2,6 miliardy korun. Vyplývá to z materiálu ministerstva dopravy, který v pondělí prostuduje vláda. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v minulých týdnech zakázal plnění mýtné smlouvy s odkladem o rok. Ministerstvo dopravy proti tomu podalo rozklad, zároveň ovšem připravuje nový tendr.

Nový mýtný systém bude využívat satelitní technologii, nahradí tak dosavadní mikrovlnný systém. Vybudování samotné technologie stálo zatím 2,26 miliardy korun. Dalších 330 milionů korun pak stála výroba nových palubních jednotek. Registraci do systému a distribuci jednotek CzechToll zahájil 22. září.

Přechod na nový mýtný systém v současnosti provázejí spory, které vede stávající správce systému společnost Kapsch s ÚOHS a ministerstvem dopravy. Antimonopolní úřad v minulých týdnech zakázal plnění smlouvy mezi státem a vítězným konsorciem. Pro zákaz uložil roční odklad. Ministerstvo s rozhodnutím nesouhlasí a podalo proti němu rozklad. Vedle toho ovšem zahájilo přípravy nové soutěže na nového provozovatele. Ten by spravoval v současnosti připravovaný systém. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) jde však pouze o záložní plán pro případ, že by úřad neuspěl s rozkladem. Ministerstvo v rozkladu uvedlo, že roční odklad je nedostatečný pro přípravu nového tendru, podle resortu navíc ÚOHS nepřihlédl k důkazům, které ministerstvo podalo.

V loňském tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll. Uspělo v mýtném tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s nabídkou přes 13 miliard korun.

Společnost CzechToll zvítězila v roce 2018 společně se slovenským provozovatelem mýta, společností SkyToll a.s., ve výběrovém řízení na vybudování a provoz systému pro výběr elektronického mýta v České republice.