Dopravci se potýkají i s dalšími potížemi. Většina z nich si stěžuje na stále rostoucí ceny paliv a přísnou regulaci podnikání, která zahrnuje často uplatňovaný zákaz nočního provozu na letištích či přísné hlukové limity. Za alespoň částečně pozitivní považují současnou ekonomickou situaci jen německé, švýcarské, rakouské, lotyšské a ruské společnosti.
Tlak na aerolinky povede k prohloubení spolupráce i mezi současnými konkurenty, lze očekávat i další slučování firem. 96 procent dotázaných manažerů si myslí, že některé evropské aerolinky za stávající ekonomické situace nepřežijí.
Jak uvedlo 91 procent dotázaných, evropské aerolinky ustoupí tlaku na cenu a svůj provoz na kontinentu převedou na vlastní nízkonákladové pobočky. Trend už odstartovala německá Lufthansa, jejíž lety po Evropě začaly provozovat dceřiné Germanwings.
I další aerolinky už podle Roland Berger reagují na změny na trhu. Řada z nich zavádí úsporné programy a tak pro letošek očekává růst poptávky. Podle odhadu většiny manažerů ovšem nedosáhne 3,4 procenta, která odhaduje letecká asociace IATA.
Optimističtější jsou jen nákladní dopravci. 83 procent z nich odhaduje, že jejich trh letos poroste rychleji než o 2,4 procenta, jak předpokládá IATA. I nákladní aerolinky ale přiznávají, že jejich situaci by mohlo ohrozit zpomalení asijských ekonomik, kterého se obává čtvrtina z nich.