RegioJet by na trase z Prahy do Vsetína zachoval služby ČD

RegioJet v Ostravě

RegioJet v Ostravě Zdroj: CC BY-SA 2.0: Petr Dadak

Železniční dopravce RegioJet by v případě, že by nahradil České dráhy na dálkové lince Praha - Vsetín - Žilina, zachoval veškeré služby, které tam teď státní dopravce poskytuje, uvedl mluvčí dopravce Aleš Ondrůj. Nyní totiž RegioJet ve svých spojích nepřepravuje kola, psy a ani s Českými drahami vzájemně negarantují návaznost přípojů.

Úmysl začít jezdit na této dálkové lince od prosince 2016 oznámil v pondělí Radim Jančura, majitel holdingu Student Agency, do něhož patří i RegioJet. Chce nabídnout ministerstvu dopravy, že převezme veškeré spoje Českých drah a bude jezdit bez dotací, které jsou nyní 360 milionů korun ročně. Tomu však ministerstvo nakloněné není a ústy Dana Ťoka (ANO) prohlásilo, že se k něčemu takovému nechystá.

Druhou možností je podle Jančury vstup na komerční riziko, kdy by tam jezdily jak ČD tak RegioJet. V takovém případě by ČD musely zvládnout provozovat své spoje bez dotací. Stát by totiž podle zákona musel přestat národnímu dopravci kompenzovat ztrátu.

Chybí vagony na přepravu kol

RegioJet dosud nemá vagony, které by byly upravené pro přepravu kol. Nyní však koupil zhruba ke stovce vozů dalších 70 starších ze zahraničí, které se chystá kompletně rekonstruovat včetně celého interiéru tak, aby se do nich mohla dát i kola. „Stejně tak budeme mít vozy s plošinou pro cestující na vozíku. Také bychom upravili přepravní podmínky, které by umožnily například přepravu psů,“ uvedl Ondrůj. Dosud je lidé mohou vozit pouze ve schráně či jiném zavazadle.

Podle Ondrůje by zůstaly zachované i přestupní vazby na přípojné vlaky, což dnes není samozřejmostí a dopravci na své vlaky vzájemně nečekají. Jančura tvrdí, že lidé by získali vedle služeb, na něž jsou u Českých drah zvyklí, i stávající standardní služby, které RegioJet ve svých vlacích poskytuje.

RegioJet předpokládal, že České dráhy v návaznosti na prodělečnost upraví rozsah svého provozu i na ostravské trati, to se však nestalo. ČD přišly o dominanci a nyní má každý z těchto dopravců podle Ondrůje zhruba 40 procent trhu, zbytek má Leo Express. Oba soukromí dopravci však žalují u soudu ČD za to, že po vstupu konkurence snížily ceny a v době svého dominantního postavení jezdily pod náklady.