Ryanair ochromí stávka. Evropští piloti nechtějí irské pracovní podmínky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Reuters

Boeing 737 aerolinek Ryanair
Letadlo společnosti Ryanair přistává na pražském letišti
Boeing 737 aerolinek Ryanair
Ryanair ruší dalších 250 pátečních letů kvůli stávce v Německu
Ryanair ruší dalších 250 pátečních letů kvůli stávce v Německu
7
Fotogalerie

Mnohá letadla nízkonákladové společnosti Ryanair v pátek zůstanou kvůli stávce na zemi. Pilotům však nejde jen o peníze, ale spíše o pracovní podmínky, informoval server Politico. Vedení aerolinky ustoupit nechce, na flexibilitě v nakládání se zaměstnanci si totiž zakládá. Kvůli stávce musí dopravce zrušit 500 pátečních letů. Do práce nenastoupí piloti ze Španělska, Německa, Nizozemska, Belgie nebo Švédska. Linek do Česka se stávka nedotkne. 

Ačkoli jsou piloti nízkonákladové aerolinky z různých evropských zemí, platí pro většinu z nich pravidla irského pracovního trhu. Právě ten ale patří v Evropě k těm nejliberálnějším. Normy ulehčují propouštění a zároveň omezují možnosti zaměstnanců se proti krokům společnosti soudně bránit. Španělští piloti dali serveru k dispozici seznam práv, které jejich domácí právo poskytuje, a o které jsou v Ryanairu ochuzeni.

Odbory letecké společnosti požadují, aby pro zaměstnance platily pracovní zákony země, ve které žijí. Argumentují tím, že firma již není zcela irská, protože personál je z mnoha zemí Evropy. „Irské právo irským společnostem poskytuje flexibilitu, ale nizozemské právo chrání nizozemské zaměstnance,“ řekl Joost van Doesburg z asociace sdružující nizozemské piloty.

Vedení Ryanairu změnu pracovních podmínek striktně odmítá. Mohlo by to údajně ohrozit celý byznysový model nízkonákladové aerolinky. „Pokud by byly zavedeny místní smlouvy, mohlo by to mít vliv na náklady a produktivitu podniku,“ stojí ve výroční zprávě dopravce, který se spor snaží vyřešit zvýšením mezd.

„Tento byznysový model by jinde než v Irsku nefungoval,“ zdůrazňuje důležitost nízkých nákladů na pracovní sílu Ryanairu předseda Evropské asociace pilotů Dirk Polloczek. Tvrdí, že pokud by aerolinka musela platit výdaje na sociální zabezpečení v jiných zemích, model by se zhroutil.