Samořídící auta na silnicích? V Německu možná už příští rok

Tesla se snaží být v oblasti autonomního řízení průkopníkem.

Tesla se snaží být v oblasti autonomního řízení průkopníkem. Zdroj: profimedia

Tesla se snaží být v oblasti autonomního řízení průkopníkem.
Tesla se snaží být v oblasti autonomního řízení průkopníkem.
Německá dálnice
Dolní komora německého parlamentu schválila zákon, který umožní samořídícím automobilům od roku 2022 jezdit po veřejných komunikacích.
Autonomní vůz Cruise4U od francouzské společnosti Valeo
8
Fotogalerie

Svézt se autem bez řidiče již za rok nemusí být ani pro běžné občany žádné sci-fi. Německý spolkový sněm před několika dny schválil zákon, který má od roku 2022 umožnit některým samořídícím vozidlům volně jezdit po veřejných komunikacích, informuje server Deutsche Welle. Nový právní předpis ještě musí odsouhlasit spolková rada. Pokud návrh v Německu opravdu dostane zelenou, otevře se cesta pro brzké zavedení robotických taxíků, autobusů a doručovacích služeb. 

Rozhodnutí německých zákonodárců je velmi překvapivé, neboť v současné době je provoz autonomních vozů ve všech zemích přísně regulován. I v Německu mohou samořídící automobily v tuto chvíli jezdit pouze na základě speciálního povolení v komerčních a průmyslových areálech. To se má od příštího ledna změnit. 

„Německo bude první světovou zemí, která dostane samořídící automobily z laboratoří do ulic. Nyní jsme o pořádný krok blíže k tomuto cíli,“ řekl spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU). 

Změna se dotkne především autonomních vozidel, které spadají do takzvané úrovně 4, tedy těch, která jsou plně řízena počítačem a na silnici si poradí bez zásahu lidského řidiče. Pro jejich provoz už nebudou zapotřebí žádné zvláštní požadavky a nebude nutné, aby jejich jízdu neustále monitoroval člověk.    

Podle německé vlády budou také na vybraných trasách zprovozněny autonomní autobusy. Povolená bude přeprava pasažérů a zboží. Samořídící auta bude moci používat v běžném provozu i široká veřejnost, ačkoliv odborníci předpokládají, že potrvá ještě roky než se tyto technologie stanou mainstreamovou záležitostí. 

Německé automobilky průlomový zákon vítají a vidí jej jako příležitost stát se v daném odvětví globálním lídrem. „Spotřebitelé, průmysl a Německo z něj budou nesmírně těžit,“ myslí si Hildegard Müllerová, prezidentka Německé asociace automobilového průmyslu.

Opoziční strana Zelených, která má na základě průzkumů velkou šanci zvítězit v zářijových volbách do spolkového sněmu, návrh podpořila také, protože věří, že autonomní vozidla mohou pomoci v boji proti klimatickým změnám. Vyčetla však současné vládě absenci propracovanější strategie. 

Prohlédněte si fotogalerii:

„Co úplně chybí, je politická vize, jak můžeme tuto technologii využít k větší bezpečnosti na silnicích, zlepšení životní úrovně občanů a k ochraně klimatu,“ uvedl bývalý spolupředseda Zelených Cem Özdemir.

Na vývoji samořídících vozidel už několik let pracuje řada velkých světových automobilek včetně Tesly, Fordu nebo Volkswagenu i technologické giganty Apple, Microsoft a Google. Zmiňované firmy investují do výzkumu v této oblasti miliardy dolarů. Do budoucna je v plánu, že by autopiloti mohli obstarávat veřejnou dopravu a převoz zásilek. Zatím se však většina projektů nachází teprve ve fázi testování a žádný stát dosud nepředstavil ucelenou legislativu pro používání autonomních vozidel.