Šéf ŘSD vzal na kontrolu D1 úhlavního kritika. Tragédie, shodli se

Rekonstrukce dálníce D1 u sjezdu na Jihlavu

Rekonstrukce dálníce D1 u sjezdu na Jihlavu Zdroj: ctk

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu
Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu
Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu
Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu
Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu
8
Fotogalerie
Nový šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš dnes překvapil dělníky na dálnici D1, když přijel zkontrolovat postup prací. S sebou vzal i hlavního kritika způsobu rekonstrukce D1, Jiřího Petráka. A ten stavbaře nešetřil. „Je to katastrofa. Zvláště když si uvědomíme, že se oprava jednoho úseku protáhne do třetího roku,“ řekl serveru E15.cz Petrák.

Úsek kolem Velké Bíteše nabral už loni kvůli sporům ŘSD a firmy OHL ŽS zpoždění asi 200 dnů. Tím se oprava nečekaně protáhne do dalšího roku. „Pro mě je to naprosto tristní. Přestože je středový pás rozpracován, tak rozhodně toto zpoždění je tak obrovské, že ho zhotovitel není schopen nějakým způsobem eliminovat,“ řekl Kubiš s tím, že bude nutné na všech úsecích pokládat asfalt i v noci.

OBRAZEM: Rekonstrukce dálnice D1

Petrák, který dříve vedl jako ředitel tuzemskou pobočku společnosti Mott MacDonald a nyní sedí ve správní radě Stínového ŘSD (nadace založená podnikatelem Radimem Jančurou, která bedlivě sleduje činnost ŘSD), byl ještě tvrdší.

Bourání mostů kvůli desítkám centimetrů? Šílenost

Odsuzuje především tři věci. Za šílenost označil už samotné zahájení rekonstrukce bez adekvátních objízdných tras, podobně hovoří o bourání desítek mostů kvůli rozšíření dálnice o pouhých 75 centimetrů na každé straně. A za třetí expert prosazuje takzvanou fragmentaci, tedy rozbití betonového povrchu a jeho zalití asfaltem. „Dosáhne se tím mnohem kvalitnějšího výsledku za třetinu peněz,“ tvrdí Petrák.

Plány na opravy dalších úseků se aktuálně zadrhly na protestech ekologů z organizace Děti Země. Podle Petráka tak stát získal několik měsíců času na debatu o změně postupu rekonstrukce. „Není možné současný postup zdůvodňovat čerpáním evropských fondů, to je popření rozumného uvažování,“ míní Petrák.

Úsek od 153. kilometru dálnice u Lhotky po 162. kilometr D1 u Velké Bíteše opravuje sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Firma OHL ŽS se hájí tím, že zdržení nastalo kvůli špatnému stavu podloží. S ŘSD bylo nutné vyjasnit rozsah a způsob jeho sanace, sdělila ČTK mluvčí společnosti Taťjana Pelíšková. Modernizace D1 u Bíteše by podle firmy měla být vzhledem k těmto okolnostem ukončena v létě 2015. „Nyní hledáme s objednatelem takové řešení, které by umožnilo zprůjezdnit dálnici ve zkráceném termínu - do začátku prázdnin téhož roku,“ uvedla.

Modernizace dálnice D1Modernizace dálnice D1 | ctkZpožděná rekonstrukce dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině zřejmě neskončí dříve než v polovině příštího roku

Mezi Lhotkou a Velkou Bíteší firma OHL ŽS kvůli problémům s nestabilním podložím loni stavbu několikrát přerušila a požadovala více peněz na pokrytí neočekávaných víceprací. Toho nakonec dosáhla v říjnu, kdy jí ředitelství silnic rozpočet navýšilo o deset milionů korun. Spor ale podle dřívějšího vyjádření ŘSD může skončit i u soudu.

„Po všech zhotovitelích budeme vyžadovat dodržení původně dohodnutého termínu. Například nový povrch budou dělníci v modernizovaných úsecích pokládat pokud možno 24 hodin denně,“ uzavřel Kubiš. V prověrkách prý bude pokračovat.

Na zbývajících třech modernizovaných úsecích D1, na nichž dělníci také pracují od loňska, ŘSD neshledalo závažná pochybení ani zdržení. Na nich by práce měly být dokončeny v letošním roce.