Silniční doprava má podléhat emisním povolenkám, plánuje Evropská komise

Tržní mechanismus Evropské unie na snižování emisí v ekonomice by se nově mohl rozšířit i na dopravu či vytápění budov.

Tržní mechanismus Evropské unie na snižování emisí v ekonomice by se nově mohl rozšířit i na dopravu či vytápění budov. Zdroj: profimedia

Evropská komise představí návrh balíčku Fit for 55, který by měla Evropská komise představit už ve středu. Jeho součástí bude zřejmě dosud největší revize systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS). 
Nejhlasitější diskuze na téma nových pravidel probíhají mimo Česko. Vyvolávají ji námořní přepravci, kteří se změn obávají a oponují, že jejich pozitivní dopad na životní prostředí bude zanedbatelný
3
Fotogalerie

Tržní mechanismus Evropské unie na snižování emisí v ekonomice by se nově mohl rozšířit i na dopravu či vytápění budov. Vyplývá to z uniklého návrhu balíčku Fit for 55, který by měla Evropská komise představit už ve středu. Jeho součástí bude zřejmě dosud největší revize systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS). 

Jednu z největších změn má regulace přinést v oblasti dopravy. Náčrt návrhu, který má agentura Bloomberg k dispozici, má do roku 2023 vytvořit trhy s povolenkami v námořní a silniční dopravě.

Zatímco u té námořní se analytici shodují, že je tento krok téměř nevyhnutelný, u té silniční ještě stále není jasno. A kdyby komise tento návrh přece jen představila, otázka je, jak by konečný návrh vypadal a jaký by měl reálný dopad. První místopředseda Evropské komise Frans Timmermans v této souvislosti vyslovil názor, že rozšíření EU ETS na odvětví silniční dopravy a budov musí být doprovázeno zvláštním fondem, který bude zohledňovat dopad na nejzranitelnější občany EU. 

Tuzemský svaz průmyslu tyto informace odmítl komentovat s tím, že si počká na oficiální představení balíčku. Sdružení dopravců Česmad Bohemia bylo sdílnější: „Stále se neví, zda se snaha o snižování emisí bude ubírat vyšším zdaněním nafty nebo prodejem emisních povolenek. V obou případech to ovšem bude znamenat zvýšení provozních nákladů a tím i zdražení dopravy, potažmo všeho ostatního,“ říká mluvčí sdružení Martin Felix. 

Dálkovou kamionovou dopravu přitom jiné než spalovací motory zatím nezvládají. „Stávající elektromobily se hodí pouze na rozvážku kvůli malému dojezdu a zároveň chybí i potřebná infrastruktura plniček či dobíječek. Bylo by tedy vhodné zaměřit se na snižování uhlíkové stopy i rozvojem stávajících technologií,“ doplnil. 

Balíček ovšem s ničím takovým nepočítá. Naopak část analytiků se domnívá, že komise vystaví spalovacím motorům konečnou stopku, a to ještě do roku 2035. Dosáhnout by toho měla rychlejším zpřísňování emisních limitů. 

To by mělo významný dopad i na největšího soukromého zaměstnavatele v Česku, automobilku Škoda Auto, který s elektromobilitou sice počítá, ale s odchodem od spalovacích motorů zatím příliš nespěchá. I proto má automobilka k plánům výhrady. „Systém EU-ETS a jeho rozšíření na silniční dopravu a budovy by měly zohlednit také sociální dimenze a nákladovost,“ říká mluvčí Škody Martina Gillichová s tím, že v obecné rovině aktivity vedoucí k dekarbonizaci dopravy automobilka vítá.

Balíček Fit for 55 má zavést změny ve všech odvětvích od energetiky přes obchod až po dopravu. Cílem je učinit z Evropy do roku 2050 první klimaticky neutrální kontinent na světě. Do roku 2030 si unijní státy odsouhlasily snížení emisí o 55 procent oproti úrovni z roku 1990, což je o patnáct procentních bodů více, než bylo v plánu původně. Návrh balíčku bude startovacím bodem pro dialog mezi Evropskou komisí, europarlamentem a členskými státy. 

Námořní doprava

Nejhlasitější diskuze na téma nových pravidel probíhají mimo Česko. Vyvolávají ji námořní dopravci, kteří se změn obávají a oponují, že jejich pozitivní dopad na životní prostředí bude zanedbatelný. „V Evropě existuje podivná mylná důvěra, že tyto druhy akcí vyvíjejí tlak na okolní regiony, aby se chovaly stejně. Ale já si upřímně myslím, že je to právě naopak,“ řekl CNBC Lars Robert Pedersen z největší mezinárodní asociace lodních dopravců BIMCO.

Obává se, že návrh rejdařům pouze odsaje peníze, které by mohli vyčlenit na modernizaci flotily a nákup ekologičtějších plavidel. Námořní přeprava je zodpovědná za 2,5 procenta globálních emisí. V současnosti se hovoří o různých způsobech, jak dosáhnout úspor paliva, především plavbou na nižší výkon.

Soren Toft, šéf Mediterranean Shipping Company, která je druhým největším dopravcem na světě, však varuje, že požadavky na snížení emisí nebudou mít očekávaný efekt, dokud nebudou široce dostupná nízkouhlíková paliva. Pokud budou muset evropské lodě zpomalovat, povede to podle něj jen ke zvyšování počtu plavidel na mořích.

Představitelé z odvětví dopravy se uklidňují tím, že ať už bude středeční návrh komise jakýkoli, k jeho definitivní podobě bude ještě dlouhá cesta.