Soutěž o rychlíky Plzeň – Most má problém, dráhy se obrátily na ÚOHS

Rychlík Českých drah

Rychlík Českých drah Zdroj: e15, anna vackova

Otevírání trhu dotované rychlíkové dopravy zřejmě znovu neproběhne hladce podle plánů ministerstva. Pilotní soutěž o trať Plzeň – Most sice přilákala do dnešní uzávěrky utěšených pět dopravců, jeden ale už byl z formálních důvodů vyřazen. Hned na začátku dostal červenou kartu RegioJet podnikatele Radima Jančury, podle vyjádření mluvčího Aleše Ondrůje se ale firma nebude odvolávat.

Klání zároveň bude muset posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. A to na popud Českých drah. „Další osud soutěže bohužel nezávisí jen na ministerstvu dopravy, ale zájem pěti dopravců a příznivé ceny nabídek ukazují, že jsme šli správným směrem,“ řekl ministr Dan Ťok. Podle něj většina zájemců nabídla nižší cenu, než za kolik dnes na lince jezdí České dráhy.

Podle neoficiálních údajů s nejnižší cenou přispěchal GW Train Regio ze skupiny Jihotrans, a to 75 korun za vlakový kilometr. Účast potvrdila i Arriva, která požaduje 79,9 korun za vlakový kilometr. „Pevně věřím, že stát dotáhne tuto soutěž do úspěšného konce a že příští rok skutečně vyjede na trať dopravce, který vzejde z férové soutěže,“ uvedl generální ředitel české Arrivy Daniel Adamka.

GW Train a Arriva se ve stejném pořadí nedávno utkaly i v tendru na šumavské lokálky, který rovněž skončil u ÚOHS. O mosteckou trať má zájem rovněž Leo Express a udržet ji chtějí i České dráhy. Důvody pro stížnost k antimonopolnímu úřadu zatím neuvedly. Podnik pouze konstatoval, že kritéria tendru podle něj neumožnily uchazečům podat srovnatelné nabídky.

Dráhy ale dlouhodobě kritizují například skutečnost, že tendry ministerstva nijak neřeší vzájemný prodej jízdenek či jednotné tarify. Vítěz by měl získat trať na 15 let, odhadovaná výše dotace byla 700 milionů korun. Následovat by měly soutěže i o další tratě, například Liberec – Pardubice, Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Most – Cheb.

Liberalizační plány ministerstva ale zatím vždy ztroskotaly nebo se dostaly do skluzu. Příkladem byla před několika lety soutěž o trať Ostrava – Krnov – Olomouc, která musela být zrušena, neboť v ní zůstal jediný zájemce. Všechny tuzemské rychlíky dosud provozují výhradně České dráhy, roční dotace činí zhruba 4,2 miliardy korun.