Stát mění přístup k majetku v hamburském přístavu

Hamburk

Hamburk Zdroj: profimedia.cz

Ministerstvo dopravy (MD) chystá pro příští měsíce a roky zásadní změny ve využití českých nemovitostí v hamburském přístavu. Cílem je spustit ve třech příslušných areálech podnikatelské aktivity, a zacelit tak ztráty, které státu každoročně vznikají.

„Území by mělo sloužit pro potřeby podnikání v dopravě, což vyžaduje, aby se o ně někdo aktivně staral,“ řekla deníku E15 ředitelka odboru vodní dopravy MD Katarína Koleničková.

Stát proto do půl roku vypíše výběrové řízení na nájemce, jehož hlavním zájmem bude obsazení nemovitostí novými podnikateli. V úvahu připadá například překládka zboží, skladování nebo pakování kontejnerů. Dnes se tu nic takového neděje, čeští rejdaři území využívají pouze ke kotvení lodí. „Nájemce bude aktivně hledat zákazníky a platit státu nájem,“ doplnila Koleničková. Nyní stát doplácí na provoz osm milionů korun ročně.

Ideálně jediný vítěz získá smlouvu na osm let. Velkých změn oproti současnému stavu je hned několik. O majetek se teď stará jen správce, který nemůže s nemovitostmi podnikat. Stát musí navíc na každou maličkost vypisovat tendr, příkladem může být vymáhání dlužného nájmu za byt. Tyto starosti by převzal nový nájemce. Změnu představuje i dlouhodobost kontraktu. Jako správce unikátních nemovitostí nyní působí rejdařství ČSPL, které loni získalo roční smlouvu. Stát mu za služby platí.

Přístavy díky Versailleské dohodě

Česká republika vlastní v Hamburku přístav Peutehafen o výměře 1,5 hektaru a k tomu má na 99 let do roku 2028 v pronájmu přístavy Saalehafen a Moldauhafen o celkové ploše přibližně tři hektary. Součástí majetku jsou například administrativní budovy, ubytovna, sklady, bytový dům a přilehlé vodní plochy. Majetek přinesla tehdejšímu Československu Versailleská smlouva, která měla zajistit volný přístup nového státu k moři. Na jejím základě Československo koupilo přístav Peutehafen a dva další si pronajalo.