Stát na konci léta vypíše obří tendr na nákup třiceti vlaků

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Na přelomu léta a podzimu chce ministerstvo dopravy zahájit první soutěž na dodávku 30 motoráků. Ty pak bude na tratích půjčovat dopravcům ve smlouvách na 15 let.

Dosud se o tom jen spekulovalo, nyní je to potvrzeno. Vedení ministerstva dopravy je pevně rozhodnuto převrátit naruby majetkové poměry na českých kolejích a pořídit si vlastní vlakovou flotilu.

„Máme nyní šanci nastartovat velkou obměnu vozidel na české železnici,“ řekl deníku E15 Jan Paroubek, který má nový projekt v rezortu na starosti. Stát pak bude své vlaky půjčovat dopravcům, aby s nimi jezdili na dotovaných tratích. Z dopravců se tak stanou pouzí provozovatelé, kteří dodají lidi a obchodní zkušenosti.

Ministerstvo dopravy vypíše první tendr na nákup vlaků na přelomu léta a podzimu. Půjde v něm o dodávku třiceti nových motorových souprav s kapacitou 120 lidí. Drtivou většinu pořizovací ceny vlaků zaplatí podle Paroubka evropské fondy. Z rozpočtu ministerstva půjde jen patnáctiprocentní podíl. V novém operačním programu Doprava je na tento účel zatím určeno asi 20 miliard, o což se zhruba rovným dílem podělí dálkové a regionální tratě.

Máme šanci nastartovat velkou obměnu vozidel na české železnici

Prvních třicet státních motoráků hodlá ministerstvo nasadit na tratě Liberec–Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem a Ostrava–Opava–Olomouc. A tyto tratě budou muset dopravci vysoutěžit: vítězové získají smlouvu na 15 let, jezdit začnou koncem roku 2018.

To však není vše. Po velké vlakové soutěži bude následovat soutěž na třicetiletou údržbu vlaků. „Myslím, že to bude velice dobrý impulz pro investice do nových údržbových základen,“ řekl Paroubek. Údržba nových vlaků by tak neměla být závislá na infrastruktuře Českých drah, ačkoli ty budou mít zřejmě velkou šanci stát se vrchním údržbářem státních strojů. Příští rok pak chce ministerstvo nakoupit i elektrické soupravy pro tratě z Prahy do Děčína, Chebu, Brna a Hradce Králové a z Brna přes České Budějovice do Plzně.

Cena může být o osm až 12 procent nižší

Tím úřad posílá jasný vzkaz Českým drahám, které se až dosud připravovaly, že si vlaky za evropské peníze koupí samy. Vypsaly dokonce sérii tří soutěží za více než deset miliard. Z toho předpokládaná cena třiceti motoráků je zhruba čtyři miliardy. V tendrech ČD jde ale o rámcové smlouvy, které nezavazují dopravce k odebrání přesného počtu souprav. Naopak stát se k odběru desítek vlaků přímo zaváže. I proto si Paroubek myslí, že cena může být o osm až 12 procent nižší.

Podle mluvčího ČD Radka Joklíka nechtějí dráhy nic ponechat náhodě, a proto se vypsáním soutěží připravují na obě varianty. Ministr dopravy Dan Ťok se přitom nedávno nechal slyšet, že se zasadí o zrušení soutěží ČD. Ty se k variantě státních vlaků dosud stavěly odmítavě, naopak podporu má u soukromých dopravců.

Kraje jsou zdrženlivé
Ministerstvo dopravy se snaží přesvědčit kraje, aby do soutěží na nákup vlaků šly společně se státem. Tím by se podle úřadu ještě více snížily ceny. Jenže zástupci krajů, na které z balíku dvaceti miliard připadá zhruba polovina, zatím spolupráci odmítají. Většina jich chce zůstat u klasického modelu, že si vlaky koupí dopravce. Samostatnou kapitolou je Jihomoravský kraj, který rovněž odmítá spolupráci s ministerstvem, vlaky si chce ovšem nakoupit podle podobného modelu do svého vlastnictví.