Stát se opět pokouší využít soukromé peníze na D4

Dálnice v ČR - ilustrační foto

Dálnice v ČR - ilustrační foto Zdroj: Daniel Svoboda, Mlada fronta E15

Přebytek kapitálu bank a nízké úrokové sazby nahrávají dálničním projektům PPP. Ministerstvo dopravy chce znovu zkusit rehabilitovat výstavbu dálnic pomocí soukromého kapitálu. Přes několikeré pokusy se v Česku dosud nic takového nepodařilo, na rozdíl třeba od Slovenska. Úřad včera sezval ke kulatému stolu odborníky a možné zájemce o pozici poradce při přípravě pilotního projektu. Konkrétně jde o dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.

Ministerstvo se konzultacemi chce vyhnout blamáži, kterou už letos zažilo. První soutěž na poradce zrušil antimonopolní úřad kvůli diskriminačním podmínkám, opravný tendr vypíše stát v říjnu.

„Výhodou je rychlost stavby, ale i to, že firma, která dálnici také provozuje, odvede práci kvalitně a nemusíme ji tolik kontrolovat,“ sdělil deníku E15 ministr Dan Ťok. Podle něj má být první projekt tréninkem na období po roce 2023, kdy z velké části vyschne proud evropských peněz do českých dálnic a bude třeba hledat jiné zdroje. S tím souhlasí i stavební firmy.

Doplňkový způsob financování

„Chceme, aby se to zkusilo jako doplňkový způsob financování,“ uvedl nedávno jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Situace v bankovním sektoru přitom státu hraje do karet. Banky sedí na nebývalých kapitálových polštářích a úroky jsou rekordně nízko. Podle Evropského centra pro PPP projekty průměrná marže na komerčních úvěrech pro výstavbu klesla od roku 2013 do loňska ze tří procent na polovinu.

„Je tedy i z pohledu financování pravý čas konečně realizovat nějaký pilotní projekt PPP,“ říká šéf projektového financování ČSOB Jan Troják. Dostavba třiceti kilometrů D4 s odhadovanými náklady 25 miliard by měla začít za dva roky.