Stát se opět pokouší využít soukromé peníze na D4

Ministerstvo se konzultacemi chce vyhnout blamáži, kterou už letos zažilo. První soutěž na poradce zrušil antimonopolní úřad kvůli diskriminačním podmínkám, opravný tendr vypíše stát v říjnu.
„Výhodou je rychlost stavby, ale i to, že firma, která dálnici také provozuje, odvede práci kvalitně a nemusíme ji tolik kontrolovat,“ sdělil deníku E15 ministr Dan Ťok. Podle něj má být první projekt tréninkem na období po roce 2023, kdy z velké části vyschne proud evropských peněz do českých dálnic a bude třeba hledat jiné zdroje. S tím souhlasí i stavební firmy.
Doplňkový způsob financování
„Chceme, aby se to zkusilo jako doplňkový způsob financování,“ uvedl nedávno jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Situace v bankovním sektoru přitom státu hraje do karet. Banky sedí na nebývalých kapitálových polštářích a úroky jsou rekordně nízko. Podle Evropského centra pro PPP projekty průměrná marže na komerčních úvěrech pro výstavbu klesla od roku 2013 do loňska ze tří procent na polovinu.
„Je tedy i z pohledu financování pravý čas konečně realizovat nějaký pilotní projekt PPP,“ říká šéf projektového financování ČSOB Jan Troják. Dostavba třiceti kilometrů D4 s odhadovanými náklady 25 miliard by měla začít za dva roky.