Ministerstvo se konzultacemi chce vyhnout blamáži, kterou už letos zažilo. První soutěž na poradce zrušil antimonopolní úřad kvůli diskriminačním podmínkám, opravný tendr vypíše stát v říjnu.
„Výhodou je rychlost stavby, ale i to, že firma, která dálnici také provozuje, odvede práci kvalitně a nemusíme ji tolik kontrolovat,“ sdělil deníku E15 ministr Dan Ťok. Podle něj má být první projekt tréninkem na období po roce 2023, kdy z velké části vyschne proud evropských peněz do českých dálnic a bude třeba hledat jiné zdroje. S tím souhlasí i stavební firmy.
Doplňkový způsob financování
„Chceme, aby se to zkusilo jako doplňkový způsob financování,“ uvedl nedávno jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Situace v bankovním sektoru přitom státu hraje do karet. Banky sedí na nebývalých kapitálových polštářích a úroky jsou rekordně nízko. Podle Evropského centra pro PPP projekty průměrná marže na komerčních úvěrech pro výstavbu klesla od roku 2013 do loňska ze tří procent na polovinu.
„Je tedy i z pohledu financování pravý čas konečně realizovat nějaký pilotní projekt PPP,“ říká šéf projektového financování ČSOB Jan Troják. Dostavba třiceti kilometrů D4 s odhadovanými náklady 25 miliard by měla začít za dva roky.