Střídání šéfů v dopravním podniku. Místo Křístka Jaroslav Ďuriš

Generální ředitel DPP Milan Křístek

Generální ředitel DPP Milan Křístek Zdroj: Anna Vackova

Generální ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Milan Křístek po neshodách s vedením Prahy skončí ve funkci ředitele a předsedy představenstva. Dozorčí rada na dnešním jednání přijala jeho rezignaci. Členem představenstva byl zvolen dosavadní šéf českobudějovického dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, který by měl na postu ředitele Křístka nahradit. Město nevypíše otevřené výběrové řízení.

Dozorčí rada zároveň představenstvu doporučila Křístkovo odvolání z funkce ředitele. Uvedl to předseda dozorčí rady a pražský radní Jiří Pařízek (TOP 09).

„Rozhodnutí dozorčí rady samozřejmě akceptuji a funkci předsedy představenstva a generálního ředitele dopravního podniku okamžitě uvolním. Tímto krokem však někteří zástupci vlastníka potvrdili, že řešení měli již dopředu připravené,“ uvedl Milan Křístek.

Dodal, že doufá, že tento krok povede ke skutečnému a bezodkladnému řešení finanční koncepce a stabilizaci dopravního podniku, která je v rukou vlastníka - tedy politiků hlavního města Prahy.

„Zároveň věřím, že probíhající audit stavby metra V.A bude řádně dokončen a nové vedení podniku bude okamžitě řešit aktuální problém s obstaravatelem stavby, kterou je společnost Inženýring dopravních staveb (IDS). Svému nástupci přenechávám zejména transparentní systém nákupu zboží a služeb a maximálně možnou vyjednávací pozici pro reálnou úpravu smluvního vztahu s dodavatelem tramvají 15T,“ konstatoval Křístek.

O tom, že chtějí radní Křístka odvolat, se spekulovalo již delší dobu. Komunikace mezi Křístkem a radními se zhoršila po květnovém pádu pražské koalice ODS a TOP 09, kdy v radě hlavního města skončil radní pro dopravu Josef Nosek (ODS), který byl pokládán za Křístkova spojence.

Zdražení jízdného ano nebo ne

Neshody ředitele a Prahy se týkaly mimo jiné zdražení jízdného. Zadlužený dopravní podnik je kvůli nevýhodným smlouvám z minulosti ve špatné finanční kondici. Vedení podniku dlouhodobě tvrdí, že buď musí Praha přidat více peněz na provoz, nebo musí schválit zdražení jízdného. Podle Křístka je pro udržení současných služeb nezbytné. Praha už dřív musela přistoupit k rušení nebo redukci některých spojů.

metrometro | E15 Anna VackovaIlustrační foto stavba metra (Zdroj E15)

Vývoj v dopravním podniku již včera nevybíravě okomentoval předseda pražské ODS a bývalý primátor Bohuslav Svoboda, podle kterého jde o další ukázku „vleklé destabilizace“ podniku. Praha prý nedokázala dotáhnout do konce prověrky, které slibovala ohledně podezřelých zakázek z minulosti. „Domníváme se, že měnit ředitele, který má tyto otázky vyřešit, je více než amatérský způsob řízení tak velké společnosti,“ uvedl.

Nový člen představenstva a bývalý personální ředitel podniku Jaroslav Ďuriš se před rokem ucházel o místo generálního ředitele. Zvítězil ale Milan Křístek. Ďuriš tehdy měl a má i v současnosti jistou podporu zaměstnaců dopravního podniku. „Z 51 kandidátů byl jediný, kdo rozumněl problematice dopravního podniku. Máme na něj pozitivní reference a názor jsme nezměnili,“ sdělil šéf odborů dopravního podniku Luboš Olejár.

Od loňského dubna Ďuriš působí jako ředitel budějovického Dopravního podniku, pozici personálního ředitele DPP opustil rok poté, co do funkce nastoupil tehdejší generální ředitel Martin Dvořák.