Švýcaři schválili rozšíření Gotthardského tunelu. Za 64 miliard

Gotthardský silniční tunel

Gotthardský silniční tunel Zdroj: Stephanie Klocke, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Švýcarský parlament schválil plán na rozšíření frekventovaného Gotthardského silničního tunelu. Práce na třetím nejdelším tunelu světa, vedoucím pod Alpami, by měly začít v roce 2020. Stavbu ještě může zablokovat připravované referendum.

Gotthardský tunel, který je dlouhý skoro 17 kilometrů a je jednou z hlavních spojnic na cestě do Itálie, byl uveden do provozu v roce 1980. Podle odborníků už nutně potřebuje zásadní rekonstrukci, a proto se delší dobu uvažuje o stavbě druhého tubusu.

Ten by podle plánů mohl být hotový v roce 2027. Poté by byl veškerý provoz převeden do nového tunelu a po opravě toho starého by každý z tubusů sloužil pro jeden směr. Parlament stavební náklady odhaduje na 2,8 miliardy švýcarských franků (64 miliard korun).

Projekt se ale může snadno zadrhnout kvůli nesouhlasu občanů. Ti by se měli k plánům na výstavbu tunelu vyslovit v referendu, které úřady vypíší pravděpodobně příští rok.

Auta pošleme na koleje, navrhují odpůrci stavby

S rozšířením tunelu nesouhlasí ekologové ani občanská sdružení z dotčených kantonů Uri a Ticino, která se obávají nárůstu automobilového provozu. Právě z těchto důvodů při minulém referendu v roce 2004 Švýcaři rozšíření tunelu odmítli. Proti tehdy hlasovalo přes 60 procent lidí.

Odpůrci stavby navrhují, aby řidiči během rekonstrukce využívali takzvaný Gotthardský úpatní tunel. Ten má být dokončený v roce 2016. Jde ale výhradně o železniční tunel, automobily by se tak musely nakládat na vagony.

Příznivci výstavby druhého tubusu argumentují tím, že rekonstrukce tunelu bez snadno dostupné objízdné trasy by výrazně omezila spojení z regionu Ticino na sever Švýcarska. To by mohlo poškodit místní cestovní ruch. Podobnou situaci by navíc Švýcarskou muselo řešit znovu za 30 až 40 let, kdy bude tunel opět vyžadovat rozsáhlejší revizi.