Tendry na opravu dálnice D1 stát vypíše v srpnu

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu Zdroj: ctk

Ředitelství silnic a dálnic finišuje s přípravou soutěží na opravu dalších tří úseků dálnice D1. Podle ministra dopravy Antonína Prachaře vypíše stát tři tendry ještě do konce prázdnin. Předpokládaná hodnota požadovaných prací je celkem dvě miliardy korun.

„V soutěžích se ale může cena výrazně snížit,“ uvedl ministr. Samotné práce začnou v březnu 2015 a potrvají na dvou úsecích rok, na jednom dvaadvacet měsíců. Největší práce čeká stavbaře na sedmi kilometrech mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, na které ze zmíněné sumy připadá miliarda.

Půlmiliardové tendry vypíše ŘSD na části Hvězdonice–Ostředek nedaleko Prahy a Ostrovačice–Kývalka u Brna. Celá věc má ale háček. Stát vyhlásí soutěže na výjimku ministra dopravy. U dvou úseků totiž podalo rozklad proti stavebnímu povolení ekologické sdružení Děti Země. Stavební povolení tak nenabylo právní moci a případem se bude zabývat rozkladová komise ministerstva. Ta pravděpodobně povolení potvrdí, ekologové se ale mohou obrátit na soud. To ale není jediný problém, který Prachař v souvislosti s rekonstrukcí nejstarší tuzemské dálnice řeší.

Potíže má dlouhodobě stavební firma OHL ŽS, která opravuje dálnici mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Podle ministra je skluz prací k dnešku 220 dní. Prachař se kvůli tomu sešel i se španělským velvyslancem, neboť OHL ŽS má matku na Pyrenejském poloostrově.

Stát koupí motocentrum
Problémy se stavebním povolením nemá ministerstvo dopravy jen na D1. Dlouhé měsíce se vleče i kauza táborské prodejny motocyklů podnikatelů Petra a Pavla Bratránkových. Kvůli jejich protestům stojí dostavba poloviny dálnice D3 ve směru na České Budějovice. Podle všeho udělal chybu táborský stavební úřad, když motocentrum povolil jako trvalé, ačkoli cesta k němu byla dočasná. Podle ministra Antonína Prachaře stát motocentrum zřejmě vykoupí, stavba dálničního sjezdu prý nepřipadá v úvahu.

Výsledkem jednání je dodatek ke smlouvě, podle kterého firma zaplatí devět set tisíc korun za každý den zpoždění, pokud včas nedokončí třetí etapu prací. Jako bankovní záruku složila OHL ŽS dvacet milionů korun.

Klíčová je ale především sankce, která plyne už z původní smlouvy. Ta činí rovný milion denně, tedy k dnešku 220 milionů korun. Tu ale společnost neuznává, podle jejího názoru na zpoždění nese vinu stát, neboť skutečný stav dálnice byl mnohem horší, než se čekalo.

Obě strany si daly lhůtu na hledání kompromisu do poloviny září, pak bude míru viny řešit soud.