Ťok: Rozhodnutí ÚOHS mě překvapilo, ministerstvo se proti němu odvolá

Dan Ťok

Dan Ťok Zdroj: Michael Tomeš, E15

Ministerstvo dopravy podá rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o zrušení tendru na výběr mýtného, případně se bude bránit i u soudu, řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Podle něj se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Podle Ťoka jsou důvody, kvůli nimž ÚOHS tendr zrušil, rok známy. Všichni čtyři účastníci soutěže navíc podle něj zadání pochopili stejně, protože podali relevantní nabídky. "Mně to přijde skoro tak, že se tu rok hledal důvod, proč se ta soutěž má zrušit, a ten důvod nastal," řekl ministr.

Uvedl také, že všechny varianty dalšího postupu, které ÚOHS zmiňuje, jsou relevantní pouze za předpokladu, že vyhraje soutěž firma Kapsch, která mýtný systém nyní provozuje. "Jestli vedeme soutěž tak, že chceme vědět předem vítěze, tak já to dělat nebudu," řekl Ťok.

Nový mýtný systém má fungovat od ledna 2020 a podle Ťoka je jeho spuštění v ohrožení. "Musíme předpokládat, že může vyhrát i někdo jiný než současný provozovatel, a nový systém je třeba budovat 14 měsíců," řekl ministr. To by podle něj znamenalo vypsání tendru a pravomocné vyhlášení vítěze nejpozději v říjnu letošního roku.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému. "My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel," řekl ministr.

Začátkem dubna Ťok předložil vládě rozbor tří alternativ náhradního řešení. Jedním ze zvažovaných řešení by byl úplně nový tendr, který by upravoval sporné části současného tendru. Další variantou by bylo vyhlášení tendru na nového provozovatele současného mýtného systému a nebo provoz dosavadního systému státní organizací nebo státním podnikem.

Ministr dopravy už tehdy upozorňoval na to, že jakékoliv náhradní řešení bude možné zrealizovat nejdříve od roku 2021, tedy více než rok a půl po ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem mýtného systému. K dalšímu prodloužení kontraktu se současným provozovatelem mýta firmou Kapsch ministerstvo přistoupit nechce. Stát původně desetiletou smlouvu na provoz mýtného s Kapschem prodloužil o další tři roky už v roce 2016.

Ministerstvo dopravy v mýtném tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Soutěže se účastnily ještě Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.