Ťok se pojistí proti krachu mýtného tendru, ve hře je odkup části firmy od Kapsche

Ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Dan Ťok. Zdroj: Foto: ČTK

Mýtná brána
Dan Ťok, ministr dopravy
Mýtná brána
4 Fotogalerie

Velký mýtný tendr nemusí vůbec dospět ke zdárnému konci a včasnému vyhlášení vítěze. Ministerstvo dopravy chce proto pro příští vládu připravit do zálohy alternativní postup.

„Rozhodnutí bude na tom, kdo bude sedět na tomto ministerstvu po volbách. Já mu tu situaci moc nezávidím, nicméně chci mu jí co nejvíce ulehčit. Rád bych, abychom měli ještě nějakou alternativní cestu, kterou nám pomůže zpracovat ČVUT,“ řekl E15 Dan Ťok.

Zdůraznil ovšem, že nejdůležitější je snaha dotáhnout tendr k vyhlášení vítěze. „Vzhledem k velikosti toho tendru je rozumné mít plán B. Ten ale bude muset být kreativní a počítat s dosavadní infrastrukturou, kterou má stát nyní v provozu,“ uvedl analytik ze společnosti Inoxive Ondřej Zaoral.

Ministr ještě minulý týden připouštěl jako možnou variantu odkup příslušných částí od firmy Kapsch, která nynější mýtný systém postavila a pro stát provozuje. Včera to ale odmítl. Mimo jiné ho rozhořčilo tiskové prohlášení Kapsche, ve kterém firma tvrdí, že mýtnou část nabízela ministerstvu k odkupu už koncem loňského roku.

„Když jsme viděli složitost přípravy obřího mýtného tendru, už loni na podzim jsme ministerstvu navrhli, aby ŘSD nebo jiná složka státu v nejbližší době razantněji vstoupila do provozování mýta podobně jako je tomu v jiných zemích, například v Rakousku,“ sdělil ředitel Kapsche Karel Feix.

Ťok ale tvrdí, že žádná konkrétní finanční nabídka na stole nebyla. „Nechápeme, proč se odborníci Kapsche nyní nesoustředí spíše na studování zadávací dokumentace a podle všeho vymýšlí jiné varianty, než je férová soutěž, která nepreferuje žádnou technologii,“ podivil se Ťok. Kapsch ale tvrdí, že nabídka na ministerstvu stále leží. Úřad je nicméně vázán usnesením vlády, které počítá s tendrem.

Není tak pravděpodobné, že by odkup, jehož součástí by bylo přes sto zaměstnanců Kapsche, přišel v nejbližších měsících na přetřes. V případě krachu tendru a hořících termínech může být ovšem vše jinak.

Podle Zaorala z Inoxive má ministerstvo i další možnosti, například prodloužit stávající smlouvu nebo si vybudovat obsluhu mýtného vlastními silami, například v podniku Cendis. Mezitím ministerstvo zveřejnilo podmínky tendru, firmy je zatím studují. „SkyToll tendrové podmínky nebude komentovat,“ uvedl Anton Bódis za jednoho z možných konkurentů Kapsche.

Vedle slovních přestřelek s Kapschem se ministr Ťok zapletl i do tahanice s Nejvyšším kontrolním úřadem. Zatímco Ťok tvrdí, že dostal předběžně od NKÚ posvěcení pro případ nevyužití stávajícího mikrovlnného systému, šéf NKÚ Miloslav Kala něco takového popírá. Podle něj jeho úřad konzultace dopředu neposkytuje; Ťokovo vyjádření vnímá šéfkontrolor jako alibismus. NKÚ je momentálně na kontrole ministerstva.