Trable rejdařského obra Hanjin zasáhly i Česko. Firma se poslala do insolvence

Hanjin Shipping

Hanjin Shipping Zdroj: CC BY-SA 3.0: Hummelhummel

Hanjin Shipping
Na kontejnerovou logistiku dopadají nízké ceny ropy.
Přístav v Tangeru
Kontejnery připravené k přepravě
5
Fotogalerie

Jeden z největších světových kontejnerových přepravců Hanjin Shipping na sebe v České republice podal insolvenční návrh. Insolvenční řízení v Česku nastalo v souvislosti s nucenou správou v Koreji a úpadkovým řízením v Hamburku. Pokud nakonec dojde k bankrotu, bude to největší krach v dějinách kontejnerové přepravy.

„Případ je zajímavý v tom, že se kromě insolvenčního zákona postupuje i podle evropského nařízení o úpadku. V minulosti se tak postupovalo například v případě úpadku developerské společnosti ECM,“ uvedl advokát Bystrík Bugan, který se zabývá insolvenčním právem.

Insolvenční řízení v Praze je totiž vedlejší větví úpadku, který na korejskou skupinu vyhlásil soud v Hamburku. Návrh musel českému soudu předložit německý insolvenční správce, protože tuzemský odštěpný závod nemá právní subjektivitu.

V Česku firmě zůstali čtyři zaměstnanci. Poslední mzdy viděli v říjnu. Kromě nich bude insolvence Hanjin Shipping zajímat i byznysmeny Rudolfa Vřešťála a Pavola Krúpu. Hanjin totiž sídlí v Praze na Smíchově v kancelářích, které patří jejich investiční společnosti Redside.

Zadlužení celé skupiny Hanjin Shipping je v přepočtu 122 miliard korun. O nucenou správu společnost požádala ve chvíli, kdy věřitelé společnost odmítli dále úvěrovat. V říjnu pak firma požádala v Soulu o nucenou správu.