USA chystají omezení emisí letadel, na cestě je i mezinárodní standard

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Maarten Visser, Wikimedi Commons (CC BY-SA 2.0)

Spaliny leteckých motorů ohrožují veřejné zdraví a přispívají ke změnám klimatu. Na základě svého šetření to oznámil americký úřad na ochranu přírody. Otevírá se tak cesta k vytvoření nové regulace emisí v letecké dopravě. Na ní již pracuje letecká asociace ICAO a měla by platit i v Evropě.

„Téma emisí letadel je důležitou součástí snahy USA v boji proti klimatickým změnám,“ uvedla Environmental Protection Agency (EPA). Velká dopravní letadla se na světových emisích z dopravy podílejí 11 procenty a předpokládá se, že do roku 2050 emise z letecké dopravy kvůli rostoucí poptávce stoupnou o 50 procent.

Celosvětové standardy pro emise v letecké dopravě již několik let připravuje Mezinárodní organizace pro leteckou dopravu (ICAO). Nová pravidla by měla být hotová ještě letos, USA by se k nim ale nemohly přihlásit nebo vytvořit vlastní normy, pokud by EPA oficiálně neznačila emise v letecké dopravě za oblast veřejného zájmu. Bez účasti USA by systém navrhovaný ICAO ztratil značnou část svého významu.

„Uznání této hrozby je klíčové, protože zavazuje EPA, aby podnikla legislativní kroky k omezení emisí oxidu uhličitého v letecké dopravě,“ uvedl Drew Kodjak z organizace Mezinárodní rada pro čistou dopravu.

EU systém podporuje

K mezinárodním emisním limitům se hlásí i Evropská unie, která nyní v letecké dopravě uplatňuje vlastní systém emisních povolenek. Ten se nyní vztahuje jen na lety v rámci zemí Evropského hospodářského prostoru a jeho platnost letos vyprší.

Pokud ICAO do konce roku nepředloží nová pravidla, chce Brusel systém emisních povolenek rozšířit na všechny lety z nebo do Evropské unie. Takový postup by ale pravděpodobně narazil na mezinárodní odpor. Když totiž EU v minulosti přišla s podobným návrhem, reagovaly na něj USA zvláštním zákonem, který americkým aerolinkám zakazoval podílet se na evropském systému povolenek.

Navrhované předpisy ICAO mimo jiné požadují snížení spotřeby nových letadel vyrobených po roce 2028 a již vyráběných letadel, které budou předány zákazníkům po roce 2023, a to o čtyři procenta. Výrobci letadel předpokládají, že jejích nejnovější letouny, jako Boeing 787 nebo Airbus A350, normy ICAO splní.

Řada ekologických organizací proto navrhované standarty považuje za příliš mírné. „Téměř všechna letadla tyto požadavky splní ještě dříve, než v roce 2023 vstoupí v platnost,“ prohlásila již dříve Sarah Burtová z organizace Eartjsutice. Podle Kodjaka ovšem existuje možnost, že EPA přijme vlastní pravidla, přísnější než návrh ICAO.