Velká sázka na potraviny a elektromobily. OMV rozjíždí spolupráci s Billou

Rakouský gigant OMV rozjíždí spolupráci s Billou.

Rakouský gigant OMV rozjíždí spolupráci s Billou. Zdroj: OMV

Rakouský gigant OMV rozjíždí spolupráci s Billou.
Rakouský gigant OMV rozjíždí spolupráci s Billou.
Rakouský gigant OMV rozjíždí spolupráci s Billou.
Rakouský gigant OMV rozjíždí spolupráci s Billou.
5
Fotogalerie

Byznys čerpacích stanic čekají výrazné změny. Provozovatelé postupně rozšiřují stále rostoucí gastro segment, zároveň na svých pozemcích budují standardní i rychlé dobíjecí stanice určené plně elektrickým vozům. Nemají na výběr – poptávka po fosilních palivech má klesat. Naposledy oznámil plány na proměnu čerpacích stanic rakouský gigant OMV.

Ten se v Česku spojuje s obchodním řetězcem Billa. První obchod společně otevřely ve čtvrtek na zrekonstruované stanici OMV Strakonická u pražské Chuchle. Jen do konce tohoto roku se má spolupráce rozšířit na dalších třech ze 140 stanic OMV v tuzemsku. Billa tvrdí, že v nabídce až 1100 položek mají převažovat potraviny od českých výrobců, které se na loňském obratu řetězce převyšujícím 33 miliard podílely ze 72 procent.

Na stanicích OMV nabídne také ovoce, zeleninu, pečivo, nápoje či drogerii. Zákazník má tyto stanice rozpoznat díky speciálně navrženému logu.

Na takzvaný koncept „Viva Billa“ sázejí obě společnosti od loňského roku, kdy si ho otestovaly v Rakousku, po němž následovalo Slovensko. V Rakousku by mělo toto spojenectví čítat do konce roku 38 stanic, na Slovensku dvacet. Následovat mají další z celkem 1700 stanic OMV v osmi evropských zemích.

„Potravinami bude Billa čerpací stanice OMV zavážet třikrát týdně, a to přímo z centrálního skladu v Modleticích u Prahy. K objednání zboží využije OMV stávající systémy ve vlastnictví Billy, do budoucna je napojí na systém EDI (elektronická výměna dat – pozn. red.),“ uvedly společnosti v prohlášení. Výši investice nesdělily.

Strategické spojenectví, jež počítá s prodloužením doby, kterou zákazník stráví na stanicích, přichází v době, kdy OMV i konkurenti budují dohromady stovky dobíjecích stanic. U čerpací stanice OMV v Berouně na dálnici D5 směrem na Prahu byla v roce 2019 otevřena vůbec první ultrarychlá dobíječka společnosti Ionity. Následovaly tři další. Klíčovým partnerem pro přebudování stanic OMV je však Pražská energetika, která pokrývá třetinu stanic rakouské sítě v Česku.

Nové spojenectví OMV s Billou není v tomto směru zdaleka jediné. Synergii nakupování v době dobíjení bateriových vozů hodlá využívat mimo jiné i Tesco, které nedávno oznámilo spolupráci s ČEZ. V první vlně postaví energetická společnost až sedmdesát stojanů na parkovištích obchodního řetězce ve 26 lokalitách.

Svůj byznys postupně překopávají i další velcí hráči. Shell plánuje vybudovat 2,5 milionu nabíjecích bodů po celém světě do roku 2030 – už nyní například fungují dobíječky Ionity na čerpací stanici na D1. Proměnu čerpacích stanic dokumentuje i vítězný návrh Dominika Lehnerta, jenž uspěl v architektonické soutěži pořádané Shellem – stanice je rozdělena do tří zón. První je určena tradičnímu čerpání benzinu či nafty, druhá kalkuluje s plynnými pohonnými hmotami, třetí slouží k dobíjení elektromobilů.

Prozatím ve více než šedesáti lokalitách z celkových 440 v Česku má dobíjecí stojany nainstalované Orlen Benzina, která spolupracuje s energetickými firmami ČEZ, E.ON či PRE. Do konce dekády má dobíjení nabízet na každé druhé stanici, typicky ve městech, na dálnicích a silnicích první třídy. Většina stanic zatím nabízí pouze dobíjecí výkon 50 kW, Orlen avizuje zbudování i „superrychlých“ stanic o výkonu 150 kW v osmi tuzemských lokalitách.

Z celkových asi 3800 všech veřejných dobíjecích bodů v Česku zatím nabízí výkon vyšší než 50 kW jen asi polovina. Zatím pouze 26 z více než tří set čerpacích stanic rozšířil o dobíjecí stanice řetězec MOL.

S tím, jak přibývá dobíječek hlavně na dálnicích, rostou investice i do gastronomického segmentu. „Byznys stanic velmi posílí s příchodem elektromobility. Řidiči si dobijí auto a během té hodiny více utratí. Otevírá se nový prostor i pro zábavní a odpočinkový byznys zaměřený mimo jiné na děti, byť jsme teprve na začátku,“ dříve okomentoval perspektivu prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

Čerpacím stanicím se sázka zatím vyplácí, spolu s fastfoody v posledních letech zcela vytlačily klasické restaurace z klíčových míst na D1. Stárek to vysvětluje i tím, že zatímco za bagetu zákazník bez problémů zaplatí i osmdesát korun, ceně guláše v restauraci za 110 korun a výše se stále diví, byť jsou náklady na přípravu „nesrovnatelné“.

Že v poslední době stoupá poptávka zákazníků po kávě, nealkoholických nápojích nebo třeba po bagetách, potvrzuje i majitel sítě stanic Tank ONO Jiří Ondra. Jelikož tyto produkty tvoří „nezanedbatelnou položku s vyšší marží“, nabídku rodinná firma rozšířila. Prodej „férové“ kávy vyčíslilo OMV; loni jí mělo jen na svých stanicích v Česku udat na 52 tun.