Vlaky se budou srážet dál. Zabezpečení je drahé a jeho nákupy provázejí komplikace

Tragická srážka vlaků u Domažlic si vyžádala tři mrtvé a desítky zraněných.

Tragická srážka vlaků u Domažlic si vyžádala tři mrtvé a desítky zraněných. Zdroj: ČTK / Chaloupka Miroslav

Tragickou nehodu na Domažlicku nepřežili tři lidé.
Tragická srážka vlaků u Domažlic si vyžádala tři mrtvé a desítky zraněných.
Šéf Českých drah Ivan Bednárik
Radim Jančura, majitel RegioJetu
Jiří Svoboda, šéf Správy železnic
6
Fotogalerie

Tři mrtvé, desítky zraněných a škody přesahující sto milionů korun si vyžádala nehoda na Domažlicku, při které se ve středu čelně srazily dva osobní vlaky. Nehodě teoreticky mohl zabránit bezpečnostní systém ETCS, který mimo jiné umí včas zastavit protijedoucí vlaky. Přestože vážných nehod v Česku přibývá, cestující se rychlého řešení nedočkají – je příliš drahé.

K poslední nehodě na české železnici došlo na hlavní rychlíkové trati do Bavorska, ani ta však ETCS není vybavena. Stejně jako drtivá většina tuzemské železnice. Instelace nového zabezpečení přitom stát i dopravce vyjde na stovky miliard korun.

„Aktuálně je systémem ETCS úrovně 2 vybaveno přes 560 kilometrů tratí, například Kolín – Břeclav, Český Brod – Praha,“ uvádí Správa železnic. Celková délka tuzemských tratí je asi devět tisíc kilometrů. Nejmodernější bezpečnostní technologie tak v současnosti chrání jen asi šest procent délky tratí. Jen dosud realizované zabezpečení vyšlo státní kasu na více než tři miliardy korun, uvedlo ministerstvo dopravy.

Přestože si nehody z posledních let vyžádaly životy desítek cestujících a obří finanční škody – předloni 329 milionů, loni 423 milionů, zrychlení zabezpečování provozu čekat nelze. Veškeré koleje má totiž ETCS dle strategie ministerstva dopravy chránit teprve v roce 2040. Ty nejvýznamnější do roku 2030. Výdaje na pokletní instalaci ETCS mají činit 90 miliard, celkové investice státu do bezpečnosti na železniči mají v příštích dvou dekádách přesáhnout hranici sta miliard.

Podle předsedy dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa jej jedním z důvodů pomalého tempa budování zabezpeční nedostatečný zájem státu o tuto oblast. „V průběhu posledních let obrovským způsobem eskalovaly vládní mandatorní výdaje do spotřeby, což představuje zásadní překážku rychlého zajištění infrastrukturních investic, a zdaleka nejen v této oblasti. Vybavování našich tratí i vozidel ETCS tudíž nebude rychlé ani bezproblémové,“ dodává Šíp.

Aby byl systém ETCS plně funkční, musejí jím být vybaveny jak tratě, které má na starost státní investor Správa železnic, tak lokomotivy, jejichž zabezpečení financují s částečným využitím veřejných prostředků jednotliví dopravci. Veškeré dosavadní investice však přijdou vniveč, dokud se budou vlaky vybavené ETCS potkávat s těmi nevybavenými.

„Skutečné zvýšení bezpečnosti nastane až se zavedením výhradního provozu v dané trati, protože vozidla nevybavená ETCS jsou slepá a ohrožují sama sebe i ostatní, která už vybavená jsou,“ vysvětluje mluvčí SŽ Nela Friebová.

Poptávka dopravců o nákup ETCS vyrazně vzrostla už přede dvěma lety, říká majitel českotřebovského výrobce lokomotiv CZ Loko. „Dopravci ho chtějí. Vstupní investice je až osmdesát milionů a poté deset milionů a více za každé jednotlivé vozidlo,“ popisuje Bárta. Větší traťové elektrické lokomotivy přitom stojí přes sto milionů korun, podíl nákladů na dovybavení strojů systémem ETCS na celkové kupní ceně lokomotivy tak není zanedbatelný.

ETCS však vyvíjí jen velmi úzká skupina specializovaných firem, což přináší potíže. „ETCS nakupujeme od Bombardieru, Alstomu či od Siemensu. Nikdo jiný nemá systém vyvinutý. Musíme s nimi spolupracovat, prosadili si ETCS v Evropské unii. Často se stává, že dopravci vypisují tendry na osazení lokomotiv systémem ETCS, nikdo se ale nepřihlásí. Spolupráce s tak velkými vývojáři je komplikovaná, stavějí se k tomu zdrženlivě,“ tvrdí Bárta.

Řadu tendrů na dovybavení vlaků systémem ETCS již v minulosti vypsaly České dráhy. Kvůli vysokým cenám ale soutěže zrušily – a nebyly samy. „Povinný provoz na prvních tratích pod dohledem systémů ERTSM či ETCS bude od roku 2025. Jen ČD vybavují stovky vozidel, která budou ke dni spuštění ETCS k dispozici. Čistě instalace ETCS vyjde na miliardy. Část starších vozidel však bude nahrazena novými lokomotivami a jednotkami, které budou ETCS vybaveny přímo od výrobce. Investice do ETCS se bude pohybovat jen v úvodní části až kolem deseti miliard,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Dodavatele, který by instaloval ETCS do lokomotiv Škoda, hledá i soukromý dopravce RegioJet. Kromě toho letos nakoupí patnáct lokomotiv Bombardier Traxx MS3, které již budou vybavené ETCS – stejně jako všechny vícesystémové lokomotivy, které firma podnikatele Radima Jančury používá.

Konkurenční Leo Express dosud využívá jiný zabezpečovací systém, ETCS si teprve pořídí. „Máme vypsáno výběrové řízení na dodavatele ETCS. S přiznanou dotací se částka na naše jednotky pohybuje okolo osmdesáti milionů,“ říká mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Podívejte se, jaké následky měla středeční nehoda u Domažlic:

Co je to ETCS

Systém například kontroluje dodržování rychlosti a směru vlaku. V případě selhání či omylu strojvedoucího umožňuje aktivní zásah do řízení vlaku. Vyloučí tak možnost, aby vlak vjel na kolej obsazenou jiným vlakem, nebo aby překročil povolenou rychlost. V případě nouzové situace vlak zastaví. European Train Control System má postupně nahradit desítky různých zabezpečovačů na hlavních tratích v evropských zemích. Vlaky by tak mohly jezdit po kontinentu bez nutnosti výměny hnacích vozidel na hranicích.