Anarchii v provozu nechceme, říká šéf Správy železnic | E15.cz

Změny předpisů v provozu by vyvolaly anarchii, říká šéf Správy železnic Svoboda

Jiří Liebreich

Série železničních nehod se smrtelnými následky dostala pod silný tlak Správu železnic. Ta se upíná k dlouho požadovanému bezpečnostnímu systému ETCS, jeho zavedení se ale roky potáhne a vyjde na téměř sto miliard korun. Do té doby nelze čekat zvýšení bezpečnosti vlakové dopravy. „Vybízeli mě, abychom změnili předpisy v provozu. To nemůžeme dovolit, vypukla by anarchie. Lidé jsou na něco navyklí. Nemůžeme ze dne na den dělat něco úplně jinak,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jak často jezdíte vlakem?

Od osmnácti let takřka denně, hlavně do práce.

Abyste svůj vlak stihl, vstáváte také ve čtyři hodiny ráno jako ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), pod něhož Správa železnic spadá?

Už přes patnáct let vstávám o půl páté a nikde se tím neprezentuji. Do Prahy dojíždím, ranní hodiny mi vyhovují, ve vlaku si stihnu zařídit spoustu věcí.

Letos v létě jste spolu s ministrem museli vysvětlovat okolnosti častých nehod. Ani v době, kdy vlaky bouraly takřka obden a došlo i ke smrtelným nehodám, jste neměl při cestě do práce obavy o vlastní bezpečnost?

Nechci, aby to znělo populisticky, ale nepřemýšlel jsem nad tím. Vím, jak jsou tratě vybavené. Je to jako v soukromém životě – člověk na něco musí vsadit. Já sázím na železnici.

K nehodám dochází dlouhodobě ve vlnách. Čím to je?

Máte pravdu, hromadí se v letních měsících. Kvůli velké rozestavěnosti vzniká řada mimořádností v provozu. V létě panuje uvolněnost, lidé si chtějí užívat dovolené, přestávají se soustředit. Vidím to i na sobě. I kvůli nemoci COVID-19 jsou lidé zatížení masou informací.

Z dřívějších šetření vyplynulo, že nehody nemají společného jmenovatele. Plyne z toho, že závažných problémů je hodně a k nehodám vede pokaždé jiný?

Každá mimořádná událost z poslední doby – například projetí návěsti stůj – byla naprostý originál. Možná to bude znít kacířsky, ale předpisy se odjakživa tvořily z mimořádných událostí. Bude co zlepšovat. Když pominu anomálie, jako je autonomní provoz metra, lidský faktor tu bude vždy.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
fotoRoční předplatné1899 Kč
Ušetříte 489 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoČtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoMěsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
fotoDarujte roční předplatnéNáhled předplatného1899 Kč Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce
Printová verze E15
Předplatné printového deníku E15

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!