Změny předpisů v provozu by vyvolaly anarchii, říká šéf Správy železnic Svoboda

Jiří Svoboda, šéf Správy železnic

Jiří Svoboda, šéf Správy železnic Zdroj: E15 Michael Tomeš

Jiří Svoboda, šéf Správy železnic
Jiří Svoboda, šéf Správy železnic
Jiří Svoboda, šéf Správy železnic
Srážka vlaků letos 14.července u Českého Brodu
Srážka vlaků letos 14.července u Českého Brodu
13
Fotogalerie

Série železničních nehod se smrtelnými následky dostala pod silný tlak Správu železnic. Ta se upíná k dlouho požadovanému bezpečnostnímu systému ETCS, jeho zavedení se ale roky potáhne a vyjde na téměř sto miliard korun. Do té doby nelze čekat zvýšení bezpečnosti vlakové dopravy. „Vybízeli mě, abychom změnili předpisy v provozu. To nemůžeme dovolit, vypukla by anarchie. Lidé jsou na něco navyklí. Nemůžeme ze dne na den dělat něco úplně jinak,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jak často jezdíte vlakem?

Od osmnácti let takřka denně, hlavně do práce.

Abyste svůj vlak stihl, vstáváte také ve čtyři hodiny ráno jako ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), pod něhož Správa železnic spadá?

Už přes patnáct let vstávám o půl páté a nikde se tím neprezentuji. Do Prahy dojíždím, ranní hodiny mi vyhovují, ve vlaku si stihnu zařídit spoustu věcí.

Letos v létě jste spolu s ministrem museli vysvětlovat okolnosti častých nehod. Ani v době, kdy vlaky bouraly takřka obden a došlo i ke smrtelným nehodám, jste neměl při cestě do práce obavy o vlastní bezpečnost?

Nechci, aby to znělo populisticky, ale nepřemýšlel jsem nad tím. Vím, jak jsou tratě vybavené. Je to jako v soukromém životě – člověk na něco musí vsadit. Já sázím na železnici.

K nehodám dochází dlouhodobě ve vlnách. Čím to je?

Máte pravdu, hromadí se v letních měsících. Kvůli velké rozestavěnosti vzniká řada mimořádností v provozu. V létě panuje uvolněnost, lidé si chtějí užívat dovolené, přestávají se soustředit. Vidím to i na sobě. I kvůli nemoci COVID-19 jsou lidé zatížení masou informací.

Z dřívějších šetření vyplynulo, že nehody nemají společného jmenovatele. Plyne z toho, že závažných problémů je hodně a k nehodám vede pokaždé jiný?

Každá mimořádná událost z poslední doby – například projetí návěsti stůj – byla naprostý originál. Možná to bude znít kacířsky, ale předpisy se odjakživa tvořily z mimořádných událostí. Bude co zlepšovat. Když pominu anomálie, jako je autonomní provoz metra, lidský faktor tu bude vždy.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!