Výkupy stojí. Stát nabídne víc za pozemky

Dálnice D1 u Ostředku

Dálnice D1 u Ostředku Zdroj: CC BY-SA 3.0: Zdenek Fiedler - Wikimedia Commons

Rok stará novela, která měla snížit ceny pozemků pro výstavbu dopravní infrastruktury, se neosvědčila a pravidla bude třeba změnit. Ministr dopravy Antonín Prachař se chce kvůli faktickému zastavení výkupů pozemků vrátit ke stavu, který panoval před novelou, a nabídnout majitelům půdy vyšší ceny. „Jde o to znovu motivovat lidi k dobrovolnému prodeji,“ uvedl Prachař.

Vlastníci pozemků měli až do loňského února jistotu, že dostanou za metr čtvereční pod budoucí dálnicí – bez ohledu na odhad – nejméně sto korun. Nyní se však vykupuje podle odhadu, a to za mnohem méně. Za pole se platí zhruba deset korun za metr čtvereční. Stát může nabídku sice až zdvojnásobit, ale ani tím vlastníky neoslňuje. Zvláště když už sousedé dostali podle starých pravidel několikanásobně více.

S novými pravidly se místo očekávaného urychlení výstavby a poklesu nákladů dostavil nežádoucí výsledek. Majitelé pozemků v drtivé většině odmítají prodávat a stát je žene do vyvlastňovacích řízení. Ta se vlečou donekonečna a příprava staveb se prodražuje.

„Doba vyvlastňovacího řízení není nijak stanovena,“ uvedl ministr dopravy. Podle něj by problém vyřešila malá novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury.

V rezortní legislativní dílně vzniká i nový zákon o liniových stavbách, jenž má po vzoru Německa zjednodušit přípravu a urychlit stavbu významných dopravních tepen. Teď proces trvá zhruba čtrnáct let. „Stát nemá tu moc, aby při liniové výstavbě prosadil svou vůli,“ uvedl ministr. Teze nového zákona chce donést do sněmovny ve druhém pololetí. Celá věc má ale háček. S novým zákonem bude možná třeba změnit i ústavu, neboť jedním z problematických bodů je vstup na soukromý pozemek kvůli vyměřování.

Kostlivec na poli. Silničáři musí koupit pozemek, který nechtějí