České dráhy soutěží systém ETCS. Čekají miliardové výdaje | E15.cz

Zabezpečení železnice vyjde draho. České dráhy za systém ETCS utratí miliardy

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Největší tuzemský železniční dopravce vypsal pětici tendrů v celkové hodnotě 2,38 miliardy korun, která mu může umožnit vybavit vlaky zabezpečovacím systémem ETCS. Ten kontroluje pohyb vlaků a v nouzových případech umožňuje jejich dálkové ovládání. Významně se tak podle dopravce zvýší bezpečnost na železnici.

K pěti aktuálním tendrům je třeba přičíst ještě dva tendry, které dráhy vypsaly už v srpnu. Předpokládají, že za vybavení až 65 vozů systémem ETCS zaplatí necelou miliardu. Dopravce právě vyhodnocuje předběžné nabídky možných dodavatelů.

Pokud by ze všech soutěží vzešli dodavatelé, systém ETCS by zabezpečil dvacet elektrických lokomotiv, 153 motorových či řídicích vozů, sedm elektrických jednotek a sedm netrakčních souprav Railjet.

Přestože se železniční dopravci potýkají s velkými finančními ztrátami způsobenými koronakrizí, investice do ETCS je pro ně nutností. Systém totiž bude od roku 2025 povinný na hlavních koridorech. „České dráhy mohou v příštích letech instalovat ETCS až do zhruba 470 současných vozidel z asi dvaceti různých řad,“ uvádí mluvčí drah Gabriela Novotná.

Vedle pětice právě vypsaných tendrů a dvou tendrů ze srpna chtějí dráhy vypsat ještě další dva tendry na přelomu roku v předpokládané hodnotě 1,25 miliardy korun.

Proces od vypsání soutěže až po vybavení vlaků je časově náročný. Vůbec první zakázku na vybavení lokomotiv systémem ETCS se drahám podařilo uzavřít až loni na jaře, a to se sdružením firem AŽD Praha a ČD-Telematika. Zatím tak mají smluvně zajištěno vybavení 102 hnacích vozidel za 1,47 miliardy korun. Na nákup získaly čtyřicetiprocentní dotaci z evropského programu CEF. „Větší část lokomotiv bude mít zařízení nainstalováno do konce prvního pololetí 2023,“ konstatuje Novotná.

Nákup zabezpečení ETCS se v minulých letech ukázal jako značně problematický. České dráhy opakovaně rušily vyhlášené tendry buď kvůli tomu, že se do nich žádní zájemci nepřihlásili, anebo proto, že nabídli příliš vysokou cenu. Loni tak ČD například zrušily tendr na zabezpečení pendolin. Četné potíže ve snaze nakoupit systém měli i další dopravci, například společnost Metrans zaměřená na kombinovanou dopravu.

Průtahy s pořízením ETCS vysvětloval bývalý šéf drah Radek Dvořák velkou poptávkou všech evropských dopravců: „Její přetlak výrazně zvyšuje cenu systému a prodlužuje jednání s dodavateli.“

Soukromý dopravce RegioJet musel zatím zrušit jen jednu soutěž na ETCS. Dosud má systémem zabezpečené všechny lokomotivy Vectron a Traxx, které tvoří šedesát procent jeho lokomotivního parku. „Jediné lokomotivy, kde ETCS nemáme, jsou lokomotivy Škoda, kam bude systém instalován během jejich modernizace,“ podotýká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Obří investice do „kolejí“ plánuje i stát v roli správce infrastruktury. „Celkové náklady na zabezpečení pro všechny tratě činí do roku 2040 devadesáti miliard korun,“ oznámil tuto středu ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Výši investic ovlivnila i letní série nehod na české železnici. Před ní stát soustředil pozornost na vybavení hlavních koridorových tratí systémem ETCS, po nehodách se ale zaměřil i na 4500 kilometrů regionálních tratí. V současnosti ETCS zabezpečuje provoz na 255 kilometrech, další dvě stovky kilometrů jsou ve zkušebním provozu nebo ve výstavbě.

„Zlomové budou roky 2025, 2027 a 2030 na hlavních tratích. Pilotní projekt chceme spustit mezi Olomoucí a Uničovem v roce 2023,“ řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda v srpnovém rozhovoru pro deník E15. Podle Správy železnic má ETCS kromě bezpečnosti také snížit zpoždění a zkrátit dobu jízdy do zahraničí, jelikož díky ETCS odpadne výměna lokomotiv na hranicích.

Zabezpečovací systém ETCS

European Train Control System má postupně nahradit desítky různých zabezpečovačů na hlavních tratích v evropských zemích. Vlaky by tak mohly jezdit po kontinentu bez nutnosti výměny hnacích vozidel na hranicích. Systém například kontroluje dodržování rychlosti a směru vlaku. V případě selhání či omylu strojvedoucího umožňuje aktivní zásah do řízení vlaku.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah