Zásilkové firmy na hraně kapacit. Část pracovníků končí, vrací se k původním profesím

Přepravní firmy těží z růstu e-shopů.

Přepravní firmy těží z růstu e-shopů. Zdroj: ppl.cz

Přepravují až o polovinu více zásilek než začátkem loňského roku.
Globální dodavatelské řetězce se potýkají s nedostatkem kapacit, například v námořní kontejnerové přepravě.
Ceny za přepravu proto setrvale rostou.
Část doručovatelů se proto přiklání k levnější železniční dopravě.
Doručovatelské firmy bojují s nedostatkem personálních kapacit, část zaměstnanců se navíc plánuje vrátit k původním profesím, které se vzpamatovávají z nejtvrdšího úderu pandemie.
7
Fotogalerie

Na vlně masivního růstu internetového nakupování se vozí zásilkový, přepravní, balíkový a logistický byznys i letos. Největší hráči mluví o „prodloužených Vánocích“, meziročně přepravují až o polovinu více zásilek, někteří v reakci na poptávku zvýšili ceny. Firmy ale narážejí na strop vlastních kapacit, především personálních. Sehnat nové posily je náročné. Část stávajících pracovníků, kteří k zásilkovým firmám přešli loni z nejpostiženějších odvětví, se navíc plánuje vrátit k původním profesím.

Meziročně o polovinu více balíků zatím přepravila společnost PPL, letos už dvacet milionů, třetinové zvýšení eviduje doručovatel DPD, pětinové pak dopravní a logistická firma Gebrüder Weiss ČR. Zásilkovna letos výrazným růstem navazuje na loňský rok, kdy jí přibylo 160 procent zásilek. Dohromady už letos firmy přepravily řádově desítky milionů zásilek a čekají další nápor.

Balíkový trh hlavně díky uzavření kamenných obchodů přeskočil jeden až dva roky vývoje. Přibylo hlavně menších balíků,“ uvádí ředitel zásilkové firmy GLS ČR Pavel Včela. Podíl e-commerce na růstu přepravců drtivě převažuje nad podílem ostatních segmentů.

„V letošním prvním čtvrtletí roste e-commerce meziročně o 79 procent,“ potvrzuje Jan Kodada, ředitel obchodního oddělení společnosti Gebrüder Weiss ČR. Vedle tradičního zájmu o elektroniku se mezi nejpoptávanější zboží dere i zahradní technika.

Byznys doručovatelů nabobtnává i díky růstu internetových lékáren nebo e-shopů s oblečením a obuví. „Pokles naopak postihl segmenty, které se zaměřovaly na gastronomické vybavení a zásobování restaurací,“ dodává Včela.

Dražší dovoz

Globální nápor na nakupování po internetu promlouvá do změn cenotvorby v přepravě. „Celosvětové turbulence loňského roku pokračují i letos. Vidíme nedostatek plavidel i kontejnerů v námořní dopravě, která stejně jako letecká doprava zdražuje. Volíme proto železnici, která je zhruba osmkrát levnější než letectví,“ popisuje Kodada. Podnik využívá přímou linku z Číny do Česka, přeprava kontejnerů vlakem zabere tři týdny, je tak prý zhruba o polovinu rychlejší než přeprava po moři.

„Většina přepravců ceny navýšila. Důvodem jsou naplněné kapacity, nonstop provoz i o víkendech a nutnost investic do navyšování kapacit. Největší příplatky jsou zpravidla za atypické zásilky neodpovídající obchodním podmínkám z pohledu rozměrů či způsobu balení,“ říká generální ředitel PPL Petr Horák.

Doručovatelé se shodují, že jimi nabízená kapacita na trhu je naplno vytížená, v některých případech je ovšem vzhledem k vysoké míře poptávky nedostatečná. „V souhrnu se jedná o převis poptávky na úrovni 71 procent. Nejmarkantnější je situace u přeprav z Česka do Německa, tam je poměr poptávky vůči kapacitě dokonce 80 : 20 procentům,“ tvrdí Kodada. Bezprecedentní stav si vysvětluje tím, že některá odvětví letos vyrovnávají loňský hluboký propad – například automotive.

Personální limity

Ve snaze navyšovat personální kapacity ale firmy narážejí na strop tuzemského trhu práce. Navíc o část zaměstnanců přijdou. „Logistika a e-commerce přetahují lidské zdroje od postižených oborů, gastronomie, hotelů a dalších. Očekáváme rozvolnění vládních nařízení a postupné opětovné rozptýlení aktuálně dostupných personálních kapacit zpět do těchto oborů,“ říká Horák. PPL to chce řešit automatizací a robotizací svých provozů.

Cestu a částečné řešení napjaté situace vidí doručovatelské firmy v rozšiřování sítě samoobslužných výdejních boxů, které odlehčují zátěž klasických výdejních míst a nevyžadují přítomnost personálu. Celkový počet boxů se má letos zvýšit po celém Česku ze stovek na tisíce.

Své první výdejní boxy letos spustí PPL. Stovku boxů, které převzal od společnosti Mall Group, spouští i tuzemský logistický operátor WeDo. Zásilkovna má v současnosti přes sto Z-boxů v Česku i na Slovensku, letos jich chce instalovat několik tisíc. Investici provádí v partnerství s obchodním řetězcem Lidl, kde se některé Z-boxy nacházejí.

Vlastní boxy, jejichž počet loni ztrojnásobil na sedm set, provozuje i největší tuzemský e-shop Alza. Dalších padesát přidá ve spolupráci se sítí čerpacích stanic OMV.

Rozrůstá se i síť klasických výdejních míst, jejichž celkový počet loni vzrostl asi o pět tisíc na třicet tisíc.

Česko patří k zemím s nejvyšším počtem e-shopů na obyvatele v Evropě, z čehož doručovatelé těží ve velkém. Celkem v tuzemsku funguje přes 41 tisíc internetových obchodů. Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci vzrostl loni český on-line trh meziročně o čtvrtinu a přiblížil se hranici dvou set miliard korun ročního obratu. Jde o téměř dvojnásobné tempo růstu v porovnání s růstem mezi roky 2019 a 2020.

Země e-shopů

Česko patří k zemím s nejvyšším počtem internetových obchodů na obyvatele v Evropě.

Celkem v tuzemsku funguje přes 41 tisíc e-shopů.

Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci vzrostl loni český on-line trh meziročně o čtvrtinu a přiblížil se hranici dvou set miliard korun ročního obratu.

Jde o téměř dvojnásobné tempo v porovnání s růstem mezi roky 2019 a 2020.