Železniční tendry se odkládají, přednost má uznávání jízdenek

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Anna Vackova

Soutěže o provozování dotovaných rychlíkových linek vypíše stát nejspíš až příští rok. Původně se přitom mělo začít soutěžit už letos. Podle ministra dopravy Antonína Prachaře je ale třeba nejprve dořešit vzájemné uznávání jízdenek, liberalizaci železnice by také mohla pomoci očekávaná novela zákona o veřejných zakázkách.

Kvůli uznávání jízdenek už ministerstvo jedná s Českými drahami. „Na mně bude, abych dohlédl na to, aby dráhy dohodu nebojkotovaly,“ řekl ministr. Jeho úřad rovněž předpokládá, že se změní zákon o veřejných zakázkách a nebude třeba soutěž zrušit ani při účasti jediného zájemce. To se stalo před rokem a půl, kdy zkrachoval první pokus o otevření dotované železnice konkurenci.

Ze soutěže o trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc vypadla z formálních důvodů Arriva. Jako jediný účastník zůstal RegioJet a byť byl nejlevnější, muselo ministerstvo soutěž zrušit. Prachařovo vedení ministerstva je v otázkách liberalizace železnice mnohem umírněnější než jeho předchůdci. Soutěžit se zatím bude o šest vybraných tratí, další harmonogram liberalizace nemá.

České dráhy by si měly podle Prachaře zachovat rozhodující podíl na kolejích a být připraveny kdykoli nahradit výpadek alternativních dopravců. Před pěti lety přitom vláda rozhodla o tom, že se konkurenci otevřou až tři čtvrtiny rychlíkových linek. Materiál z dílny tehdejšího ministra Gustava Slamečky ale Prachař označil za utopii. „Ať se to komu líbí nebo ne, pořád tady musí být národní dopravce v majetku státu, aby stát mohl garantovat dopravní obslužnost,“ zdůraznil Prachař.

Vlaky v krajích čeká změna
Financování regionální železniční dopravy by mělo doznat podle ministra dopravy Antonína Prachaře v příštích letech výrazné změny. Dosud všechny regionální vlaky objednávají a financují kraje. Celkem ročně zaplatí osm miliard, z toho jim zhruba tři miliardy dodá stát. Od konce roku 2015 by měla část regionálních vlaků přejít pod křídla státu, který by následně krajům zkrátil dotaci. Jde především o spoje, které přejíždějí hranice krajů.