Kvůli uznávání jízdenek už ministerstvo jedná s Českými drahami. „Na mně bude, abych dohlédl na to, aby dráhy dohodu nebojkotovaly,“ řekl ministr. Jeho úřad rovněž předpokládá, že se změní zákon o veřejných zakázkách a nebude třeba soutěž zrušit ani při účasti jediného zájemce. To se stalo před rokem a půl, kdy zkrachoval první pokus o otevření dotované železnice konkurenci.
Ze soutěže o trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc vypadla z formálních důvodů Arriva. Jako jediný účastník zůstal RegioJet a byť byl nejlevnější, muselo ministerstvo soutěž zrušit. Prachařovo vedení ministerstva je v otázkách liberalizace železnice mnohem umírněnější než jeho předchůdci. Soutěžit se zatím bude o šest vybraných tratí, další harmonogram liberalizace nemá.
České dráhy by si měly podle Prachaře zachovat rozhodující podíl na kolejích a být připraveny kdykoli nahradit výpadek alternativních dopravců. Před pěti lety přitom vláda rozhodla o tom, že se konkurenci otevřou až tři čtvrtiny rychlíkových linek. Materiál z dílny tehdejšího ministra Gustava Slamečky ale Prachař označil za utopii. „Ať se to komu líbí nebo ne, pořád tady musí být národní dopravce v majetku státu, aby stát mohl garantovat dopravní obslužnost,“ zdůraznil Prachař.
Vlaky v krajích čeká změna |
---|
Financování regionální železniční dopravy by mělo doznat podle ministra dopravy Antonína Prachaře v příštích letech výrazné změny. Dosud všechny regionální vlaky objednávají a financují kraje. Celkem ročně zaplatí osm miliard, z toho jim zhruba tři miliardy dodá stát. Od konce roku 2015 by měla část regionálních vlaků přejít pod křídla státu, který by následně krajům zkrátil dotaci. Jde především o spoje, které přejíždějí hranice krajů. |