Bezemisní dodávky jsou výhodné navzdory růstu cen energií, říká Tomáš Janů z Mercedes-Benz

Tomáš Janů, key account manager Mercedes-Benz pro segment dodávek

Tomáš Janů, key account manager Mercedes-Benz pro segment dodávek Zdroj: Mrcedes-Benz

Výrobci aut do výroby stále častěji nasazují modely s elektrickým pohonem. Roste zájem nejen o osobní, ale také o užitkové vozy. Mercedes-Benz představil první elektrickou dodávku už před třemi lety a postupně přivedl na trh několik dalších modelů. Přestože teď není situace v automobilovém průmyslu jednoduchá, základní cíle se ani navzdory mírnému poklesu poptávky po elektromobilech nemění. „Evropský trend je v tuto chvíli pevně nastolen a Mercedes-Benz očekává procentuální růst prodeje těchto vozidel i v dalších letech,“ říká Tomáš Janů, key account manager pro segment dodávek.

Dodávka eSprinter se prodává už tři roky. Jaký je o ni zájem a jaké jsou ohlasy?

V České republice prodáváme ročně kolem 40 vozů. Celosvětově, zejména pak v Evropě, se tento model prodává řádově v tisících vozů. Po třech letech už máme od zákazníků potvrzeno, že vozidlo reálně funguje tak, jak výrobce prezentoval. V této třídě jsou hlavními parametry přirozeně dojezd a také objem nákladového prostoru. V době svého uvedení na trh se eSprinter stal první elektrickou dodávkou v kategorii N1 (vozidla s celkovou hmotnosti do 3,5 tuny – pozn. red.) s dojezdem až 160 kilometrů. V zimních podmínkách může být dojezd o něco nižší.

Kdo má o elektrické dodávky největší zájem? Jsou to koncoví zákazníci, nebo spíš firmy?

O dodávky eSprinter mají zájem především firmy, často se jedná o přepravce balíkových zásilek. Velké přepravní společnosti nemají ve většině případů vlastní vozový park, ale využívají služeb subdodavatelů nebo malých firem. Ty pak jezdí pod jejich logem a některé disponují právě i vozidly eSprinter. Zmínit tak mohu například společnosti GLS, PPL, DPD nebo IKEA.

Které další modely dodávek s elektrickým pohonem nabízíte?

Disponujeme menší dodávkou, modelem eVito, a to jak ve variantě Tourer, tedy s osmi místy pro pasažéry, tak i ve variantě klasické dodávky s nákladovým prostorem. Dodávku můžeme vybavit i chladírenskou vestavbou, což je mezi elektrickými vozy rarita a tuto možnost zatím nabízíme jen my. V kategorii eVito Tourer se potom bavíme především o přepravě osob na letištích, u hotelů a podobně. Máme i vůz upravený pro převoz lidí s pohybovým handicapem, který jsme postavili ve spolupráci s českým nástavbářem. Rádi bychom se s ním dostali do oblasti sociálních služeb. Pokud se budeme bavit o privátní klientele, máme k dispozici luxusní velkoprostorový vůz EQV, který vznikl na bázi modelu třídy V.

Trend elektrických dodávek se postupně začíná promítat i do státní sféry.

Když pomineme ekologický aspekt, jaký je hlavní přínos elektrických dodávek v porovnání s běžnými naftovými vozy?

Jednou z hlavních výhod je méně nákladná údržba. Odpadají hlavní mechanické části, jako je motor a převodovka, a tedy výměna provozních náplní a klasická údržba. Pravdou je, že v dnešní době, kdy nás postihlo zvýšení cen energií, se smazává hlavní úspora provozních nákladů. Pokud ale vlastníte elektrické vozidlo, platíte nulovou silniční daň. Kromě toho přibývá měst, která povolují vjezd do svých historických center pouze bezemisním vozidlům. Dodávkám s naftovým pohonem tak není umožněno zásobování obchodů ani další pohyb po centru. Bohužel nám tady zatím chybí finanční podpora z veřejných prostředků, na kterou jsou při nákupu bezemisních vozů zvyklí zákazníci v západní Evropě. To považuji za jistý handicap, který výrobcům brání registrovat a prodávat na našem trhu větší množství vozidel.

Jak velkou část z celkového objemu prodaných užitkových vozů tvoří právě elektrické modely?

Jsou to necelá tři procenta z celkového ročního objemu prodaných dodávek. V tuto chvíli se tedy bavíme o modelech eSprinter, eVito a EQV.

Máte kromě těchto modelů nějaké další plány v daném segmentu?

Ve druhé polovině roku 2023 představíme nový model eSprinter. Nabídneme zákazníkům víc karosářských variant, a tedy i různé objemy nákladového prostoru. Vozidlo bude vybavené baterií s větší kapacitou a nabídne delší dojezd než stávající model. Kromě toho připravujeme také variantu podvozku, který bude možné vybavit nástavbou na přání zákazníka. Dále uvedeme na trh naši nejmenší dodávku eCitan a její luxusnější verzi, model EQT.

A co dnes tolik populární obytné dodávky?

Ani tomuto segmentu se samozřejmě nemůžeme vyhýbat. Zrovna před pár dny jsme proto představili koncept EQT Marco Polo, což je nová elektrická obytná dodávka.

Nedávno jste zaznamenali úspěch ve výběrovém řízení pro státní instituce. Co přesně to pro vás znamená?

Jakákoli vyhraná soutěž je pro nás velký úspěch. Zatím bych ale nechtěl zmiňovat konkrétního zákazníka, protože zakázka je čerstvě vysoutěžená a vozidla jsou objednaná pro dodání v průběhu několika následujících let. Je třeba říct, že u výběrových řízení pro státní instituce je často hlavním kritériem cena zakázky, i když kvůli situaci v automobilovém průmyslu do toho dnes vstupují i dodací termíny. Pro nás je každá zakázka důležitá a je třeba na ni nahlížet globálně. Nejde jen o samotný prodej vozidla, ale také o následný poprodejní servis včetně dodávek náhradních dílů.

Je to váš první úspěch ve výběrovém řízení, nebo už jste vysoutěžili i jiné zakázky?

Dlouhodobě se nám daří umísťovat auta ve složkách záchranného systému, kde slouží jako hasičské, sanitní nebo policejní vozy. Jedná se například o vozy dopravní policie, které mají nástavbu s různými rentgeny a podobnými zařízeními. Obecně se nám daří v případě zakázek, kde jde o složitější vozidlo nebo je kladen důraz na jeho spolehlivost v náročném provozu. Trend elektrických dodávek se potom postupně začíná promítat právě i do státní sféry, kde zaznamenáváme přibývající veřejné zakázky na nákup bezemisních vozidel.

Dodací termíny mohou být klíčové nejen pro státní instituce. Za jak dlouho jste schopni objednaný vůz dodat?

Ještě před třemi lety bych mohl s jistotou říct, že standardní dodací lhůta jsou dva až tři měsíce. Bohužel během pandemie došlo k narušení dodavatelských řetězců, a když už se automobilový průmysl začínal vracet do normálu, přišla válka na Ukrajině. V době objednávky vozidla vždy známe přesný den, kdy by mělo sjet z výrobní linky. Může ovšem nastat situace, kdy dodavatel nestihne včas vyrobit potřebné komponenty, což ve výsledku pozdrží dodání vozidla. Pokud máme od našich dodavatelů k dispozici vše potřebné, dokážeme dodržet lhůtu dvou až tří měsíců.

Zmínil jste nástrahy posledních tří let včetně současné energetické krize. Jak se ta promítá do poptávky?

Myslím, že poptávka mírně klesla, protože cena elektrické energie, která je k provozu potřeba, nám bohužel nepřeje. Určitě se to tedy zbrzdilo, nicméně evropský trend je v tuto chvíli pevně nastolen a Mercedes-Benz očekává procentuální růst prodeje těchto vozidel i v dalších letech. Pomoct by nám mělo i uvedení nových modelů na trh. Pro výrobce užitkových vozidel v tuto chvíli není jiná cesta než bezemisní dodávka. Důvodem jsou velmi přísné evropské limity pro emise výfukových plynů, které musejí výrobci vozidel splnit.

Jaké jsou vaše další plány v oblasti užitkových vozů s alternativním pohonem? Budete se soustředit na elektromobily, nebo zvažujete i vývoj jiných řešení, například dodávek s vodíkovým motorem?

V tuto chvíli se počítá pouze s elektromobilitou. Osobně si myslím, že budoucností není jen jeden typ pohonu, ale že bude třeba doplnit i jinou alternativu. Vodík se určitě nabízí. Je to technologie, která je vymyšlená už několik desetiletí a i naše značka má tento pohon vyvinutý. Během několika následujících let se ale s jeho použitím u dodávkových vozidel značky Mercedes-Benz nepočítá. Jednou z novinek bude podvozková platforma, na jejímž základě se bude stavět několik modelových řad. Dnes je každá řada technicky jiná, do budoucna by toto mělo být sjednocené.

Tomáš Janů

Vystudoval Fakultu strojní na pražském ČVUT. Po studiích začal pracovat pro společnost Mercedes-Benz Česká republika, kde vystřídal několik obchodních a manažerských pozic. Od roku 2015 tam působí jako key account manager pro segment dodávek.