Krize otevřela firmě Nesnězeno, loňskému vítězi soutěže Nastartujte se, nové možnosti

Michaela Gregorová a Jakub Henni, zakladatelé firmy Nesnězeno, pomáhají v krizi rozvozem jídla potřebným.

Michaela Gregorová a Jakub Henni, zakladatelé firmy Nesnězeno, pomáhají v krizi rozvozem jídla potřebným. Zdroj: Nesnězeno

Jakub Henni a Michaela Gregorová, zakladatelé firmy Nesnězeno.
DOBROty
3
Fotogalerie

Sto tisíc tun jídla končí ročně v českých restauracích takzvaně v koši. Proto Michaela Gregorová a Jakub Henni založili společnost Nesnězeno, která bojuje s plýtváním potravin. Loni firma vyhrála v grantové soutěži Komerční banky Nastartujte se, ale i ona musela v současné koronavirové krizi změnit model fungování. „Uvědomili jsme si, že je nezbytné být flexibilní a přizpůsobit se situaci,“ říká v rozhovoru pro E15 Jakub Henni.

Restaurace jsou kvůli koronavirové krizi zavřené. Jak jste změnili obchodní strategii a taktiku?

Když jsme v sobotu 14. března zjistili, že se zavírají restaurace a výdej bude možný pouze přes okénko či dveře, spojili jsme se s našimi investory i vývojáři a společně jsme začali vymýšlet, jak se celé situaci přizpůsobit. Věděli jsme, že je celý gastro obor v ohrožení a že to pro některé podniky může být až likvidační. Proto jsme se rozhodli poskytnout všem podnikům naši platformu na běžný prodej, ne jenom na zbylé porce jako při našem obvyklém provozu. Dočasně jsme také zrušili povinnost nabízet jídlo s minimální slevou 30 procent a také jsme si uřízli naši provizi. Chtěli jsme tím alespoň částečně pomoct gastronomii přežít krizové období. Tušili jsme také, že mnoho lidí nebude vycházet ze svých domovů, proto jsme se ještě rozhodli přidat možnost rozvozu. Naši vývojáři z brněnského studia Futured si ihned uspořádali víkendový hackathon, během kterého možnost rozvozu naprogramovali.

Komu především pomáháte?

Vytvořili jsme dobročinnou sbírku s názvem DOBROty. Naši uživatelé mohou přímo v aplikaci zakoupit jídlo za 100 korun buď pro vytížené skupiny zdravotníků, dobrovolníků a záchranářů, či pro ohrožené skupiny, ke kterým se teď jídlo hůře dostává. Zejména k seniorům a lidem bez domova. Zároveň touto sbírkou částečně podporujeme restaurace, které pokrmy připravují za nákladové ceny a mohou tak vytížit svůj pracovní tým. Každý týden probíhají závozy do předem domluvených nemocnic, charit pro lidi bez domova a dalších organizací, které nám jídlo pomáhají distribuovat. Zatím se vybralo přes 360 tisíc korun, od partnerů z řad firem jsme obdrželi finanční příspěvek v hodnotě 200 tisíc korun a například nám také půjčily auto, což je pro nás cenná pomoc při distribuci.

Jaká byla prvotní reakce veřejnosti, zákazníků a dalších subjektů, se kterými spolupracujete?

Reakcí bylo skutečně mnoho. Příspěvek na naší facebookové stránce, ve kterém jsme popisovali, jak se dočasně změní model fungování aplikace, měl zásah přes tři čtvrtě milionu uživatelů, více než 7000 uživatelů příspěvek sdílelo. Reakce v komentářích byly převážně pozitivní, někteří lidé chtěli ihned podpořit své oblíbené podniky. Objevily se ale i kritické reakce a diskuse o tom, jestli by všichni lidé radši neměli zůstat doma. Naše partnerské podniky uvítaly možnost použít aplikaci jako prodejní kanál a zvýšit si tak tržby. Také se nám zaregistrovalo mnoho nových restaurací, kaváren a bister.

Co všechno se vám v posledních týdnech v rámci krize podařilo a co ještě plánujete dál?

Upravili jsme koncept projektu tak, aby pomáhal tam, kde je to nejvíce třeba. Podařilo se nám nabrat množství nových podniků, evidujeme přes 350 nových registrací, což je nárůst o více než 50 procent. Aplikaci si stáhlo přes 30 tisíc nových uživatelů, čímž jsme překročili hranici 100 tisíc uživatelů. Vybrali jsme více než půl milionu korun na jídla pro zdravotníky, dobrovolníky, seniory a lidi bez domova.

Co osobně pro vás krize znamená? Začali jste teď přemýšlet jinak o svém byznysu a projeví se to i v budoucnosti?

V rámci našeho projektu to byla první velká krize. Uvědomili jsme si, že je nezbytné být daleko flexibilnější a rychle se přizpůsobit situaci. Do budoucna nám pravděpodobně zůstane možnost rozvozu, kterou jsme naprogramovali. Rádi bychom se ale za pár měsíců vrátili k naší původní myšlence, kterou je zachraňování zbylých porcí jídla z restauračních provozů. Doufáme tedy, že se česká gastroscéna z krize dostane a pokud možno neutrpí nějaké devastující ztráty.