Jízdní vlastnosti, cena a zrychlení. To jsou tři nejzajímavější ingredience nového automobilu švédské automobilky Volvo. Za 869 tisíc korun lze pořídit plně elektrický model EX30. S délkou 4,23 metru jde sice o nejmenší vůz v historii značky, ovšem také s největším zrychlením. Na sto kilometrů v hodině se dostane za 3,6 sekundy.
Představení Volvo EX 30 |
České zastoupení Volvo Cars vsadilo při představení modelu EX30 v Křižíkově pavilonu na pražském Výstavišti na netradičního moderátora – velkého fanouška moderních technologií, chirurga Tomáše Šebka. I tento fakt dokreslil sebevědomí, s jakým Skandinávci vozidlo prezentují a především jaké od něj očekávají prodejní výsledky.
Skvělá startovní pozice
Volvo oficiálně představilo EX30 sedmého června letošního roku v italském Miláně. Ten den také spustilo objednávky. Za necelé čtyři měsíce dorazily dva modely v bílé barvě i do Prahy. „Nyní máme v Česku již sto objednávek. A nejde o registrace naší společností,“ objasnil generální ředitel Volvo Car Czech Republic Alican Emiroğlu. Podle plánů automobilky by se nový model EX30 měl dostat na trhy včetně Česka kolem poloviny ledna 2024. Má přilákat především mladé zákazníky. „Věříme, že díky všem parametrům se poprvé rozhodnou pro plně elektrické auto. A poprvé také pro značku Volvo,“ uvedl při odhalení modelu EX30 v Praze italský odborník Francesco Speciale, který měl na starost kompletní vývoj modelu EX30 v Göteborgu.
Skandinávský design
Modelem EX30 útočí Volvo na ligu malých plně elektrických SUV, protože právě tento segment roste nejrychleji, alespoň v Evropě. Nejmenší volvo všech dob stojí na elektrické platformě, kterou švédská automobilka vyvinula ve spolupráci se skupinou Geely. Jasná zůstává skandinávská designová linie, doplňují ji nové bezpečnostní prvky a také nejnižší uhlíková stopa v historii, protože výrobce přichází s velkou mírou recyklace: 25 procent u hliníku a 17 procent u oceli. Stejně vysoký je podíl recyklovaných plastů ve všech vozidlech. Například 30 procent podvozku a ozdobných vložek je vyrobeno z recyklovaných plastů včetně starých okenních rámů a rolet, stejně jako nelakované nárazníky.
Thorovo kladivo
Bude zajímavé sledovat, jak EX30 zaujme v táboře lifestylových vozů svým severským šarmem a udržitelnými technologiemi. Generální ředitel společnosti Volvo Cars Jim Rowan popisuje design malého elektrického SUV s délkou 4,23 m jako „destilaci designu značky Volvo“. Nejstylovější je uzavřená příď bez průduchů, s výrazným logem a futuristickými světly, v nichž 18 LED modulů znázorňuje Thorovo kladivo v jeho nejmodernější podobě. Převisy modelu EX30 jsou extrémně krátké, standardní 18palcová kola mu dodávají zavalitý vzhled a kapota se nápadně prohýbá směrem dopředu. Volvo opticky vykrojilo podběhy kol, poměrně strmě se svažující záď nese dvoudílná LED světla pod spoilerem na okraji střechy. Zadní okno rámuje užší pás světel.
Představení nového modelu Volvo |
Rychlejší, ovšem levnější
Sice vypadá jako menší rodinné SUV, ale vlastně jde o přestrojení, protože EX30 s twin motorem je výkonnější i rychlejší než Mercedes AMG GLA 45s, Audi RS Q3 či Tesla Model Y Performance. Ale především je výrazně levnější než všechny tyto modely. „Nejnadupanější“ a také nejdražší verze s pohonem 4×4 a dvěma elektromotory má celkový výkon 428 k / 315 kW. Přestože Volvo EX30 není s hmotností kolem 1,9 tuny lehké auto, řidiči z okolních vozů se budou zřejmě s údivem rozhlížet, když malý e-crossover prosviští kolem nich. Vždyť EX30 dokáže zrychlit na 100 km/h za pouhých 3,6 s a poté se rozjet na maximální rychlost 180 km/h. Skvělou volbou může být také úspornější varianta EX30 s pohonem zadních kol. Ale i nejlevnější základní verze opět s pohonem zadních kol a výkonem 272 k / 200 kW zrychlí z nuly na sto za 5,7 sekundy. Základem a srdcem elektrických automobilů bývají baterie. Ty ve Volvu EX30 přinášejí zajímavý průřez. V základním modelu s označením Core dodávají energii lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie s kapacitou 51 kWh, což stačí na dojezd kolem 344 kilometrů. Dvě vylepšené verze Plus a Ultra jsou vybaveny lithium-nikl-mangan-kobalt-oxidovými (NMC) bateriemi s kapacitou 69 kWh, které jim zajišťují dojezd 476, resp. 450 kilometrů. Všechny baterie lze nabít z nuly na 80 procent do 27 minut.
Džínový interiér
Pokud jde o kabinu, zůstávají designéři Volva věrni cestě jednoduchého, ale dobře vypadajícího skandinávského stylu. Navíc až ve „veganském“ provedení – tedy interiéru zcela prostém kůže – využívají přírodní materiály nebo takové, které by jinak skončily v odpadu. Vlákna z vyřazené džínoviny na obložení Denim, čalounění Nordico z recyklovaných PET lahví a bioatributované materiály pocházející z udržitelného lesního hospodářství Švédska a Finska tak doplňují obnovitelná vlákna z rostlinného lnu či směs recyklovaného polyesteru a certifikované vlny. Objevuje se zde řada chytrých řešení. Například do středu umístěná úložná schránka, která je stejně snadno přístupná pro řidiče i spolujezdce. Nebo variabilní a částečně osvětlený úložný prostor mezi předními sedadly s integrovanými držáky nápojů.
Představení nového modelu Volvo |
Bez tlačítek
V „kokpitu“ zaujme na první pohled jediná věc. EX30 nemá žádné tlačítko na palubní desce, pokud se jí tak dá vůbec říkat. Vše se ovládá a „odehrává“ prostřednictvím dotykové obrazovky. Tou je 12,3palcový tablet vertikálně integrovaný do palubní desky, stejně jako u většího bratra EX90. Informační a zábavní systém OS Volvo Cars je postavený na Google Android Automotive a lze jej aktualizovat vzdáleným přístupem. Také proto je již v ceně digitální datový balíček na čtyři roky v zemích EU. A ti, kteří se neobejdou bez svého iPhonu, jej mohou připojit bezdrátově prostřednictvím Apple CarPlay. K čistému, skandinávsky redukovanému designu přispívá i soundbar pod čelním sklem. Namísto rozmístění po celém interiéru má EX30 pouze jeden komplexní reproduktor po celé šířce vozidla. Ozvučovací systém o výkonu 1 040 W vyvinuli hi-fi specialisté ze společnosti Harman Kardon.
Pilot Assist
Samozřejmostí je u každého volva rozsáhlý bezpečnostní balíček. Model EX30 dostal vylepšenou verzi Pilot Assist, který řidiče podporuje při předjíždění nákladních vozidel. Malé volvo je také schopno samo zaparkovat (a to i diagonálně). Po zaparkování pak jeho senzory hlídají, aby posádka nevystoupila pod kola projíždějícího auta, cyklisty nebo elektrické koloběžky.
Bezpečnostní koncept, zaměřený především na městské prostředí, doplňuje asistent pro brzdění v křižovatkách, který zabraňuje střetu s protijedoucími vozidly při odbočování vlevo. A také při přímém průjezdu křižovatkou s provozem ze stran nezávisle na tom, zda vozidlo jede po hlavním tahu, nebo se chystá přejíždět přes větší vozovku. Pokud hrozí riziko srážky s pomaleji jedoucím cestu křižujícím vozidlem, systém automaticky zabrzdí, aby pomohl zabránit kolizi nebo zmírnil její následky.
Mimochodem, zákazníci si mohou vybrat z pěti barev (bílá, světle modrá, šedá, žlutá a černá), čtyř designových motivů (Breeze, Indigo, Mist a Pine) a tří velikostí kol – od 18- až po 20palcová.
Cenový souboj
Cenami svých modelů EX30 vyzvalo Volvo konkurenty v segmentu plně elektrických vozů na „tvrdý“ souboj, dokonce zcela jasně útočí i na automobily se spalovacími motory. „Mám radost, že se nám podařilo srovnat cenovou úroveň s našimi přímými konkurenty, nikoliv jen elektrickými, ale dokonce i s těmi se spalovacími motory,“ uvedl Martin Mazari, produktový manažer českého zastoupení značky Volvo s tím, že více informací o modelu EX30 najdou čtenáři ZDE. Po představení na pražském Výstavišti se kompaktní crossover vydal na desetidenní cestu po tuzemských dealerstvích značky Volvo, kam si jej může přijít zblízka prohlédnout každý zájemce. Do 14.10. bude k vidění v dealerstvích v Ostravě, Liberci, Zlíně či Praze.
Technické údaje modelů Volvo EX30Volvo EX30 Core (Single motor) Technické údaje: Pětidveřové SUV; délka: 4,23 metru, šířka: 1,84 metru, výška: 1,55 metru, rozvor: 2,65 metru. Objem zavazadlového prostoru 318–905 litrů, tažná síla až 1 600 kilogramů. Elektrický pohon zadních kol, výkon 200 kW / 272 k, maximální točivý moment 343 Nm, jeden elektromotor, 1stupňová automatická převodovka, lithium-železo-fosfátová baterie s kapacitou 51 kWh, 0–100 km/h: 5,7 s, maximální rychlost: 180 km/h , spotřeba energie (WLTP, vážená, kombinovaná) 16,7 kWh / 100 km, dojezd (WLTP, vážený, kombinovaný) až 344 kilometrů. Cena: od 869 000 korun. Volvo EX30 Plus (Single motor s rozšířeným dojezdem) Technické údaje: Rozměry jsou stejné jako u verze Core. Elektrický pohon zadních kol, výkon 200 kW / 272 k, maximální točivý moment 343 Nm, jeden elektromotor, 1stupňová automatická převodovka, lithium-iontová baterie s kapacitou 69 kWh, 0–100 km/h: 5,3 s, maximální rychlost: 180 km/h, spotřeba energie (WLTP, vážená, kombinovaná) 16,9 kWh / 100 km, dojezd (WLTP, vážená, kombinovaná) až 476 kilometrů. Cena: 994 000 korun. Volvo EX30 Ultra (Twin motor performance) Technické údaje: Rozměry jsou stejné jako u verze Core. Elektrický pohon všech kol, výkon 315 kW / 428 k, maximální točivý moment 543 Nm, dva elektromotory, 1stupňová automatická převodovka, lithium-iontová baterie s kapacitou 69 kWh, 0–100 km/h: 3,6 s, maximální rychlost: 180 km/h, spotřeba energie (WLTP, vážená, kombinovaná) 17,4 kWh / 100 km, dojezd (WLTP, vážená, kombinovaná) až 450 kilometrů. Cena: od 1 144 000 korun. |
Vedoucí rozvoje modelu Volvo EX30 Francesco Speciale při představení nejnovějšího přírůstku švédské automobilky v Křižíkově pavilonu na pražském Výstavišti. |
Na vývoji nového plně elektrického modelu Volvo EX30 se podílel také italský odborník Francesco Speciale. Nyní s ním „objíždí“ svět, aby ho náležitě představil před lednovým uvedením na trh. Na oficiálním představení, které se nedávno odehrálo na pražském Výstavišti, odpověděl na pár otázek.
Zmínil jste, že při představování nového modelu Volvo EX30 jste navštívil již 30 zemí. Kde mají být hlavní trhy?
EX30 má být autem především pro Evropu, takže jsme zatím nejvíce zemí objeli právě na tomto kontinentu. Na druhou stranu jsme však vůz vyvinuli tak, aby o něj byl zájem snad na všech trzích, od Latinské Ameriky po Čínu, kde se auto vyrábí. Věříme, že třeba i v Japonsku to bude klíčové vozidlo. Ačkoli tam prodáváme méně kusů, japonský trh chce malé auto. Proto předpokládáme, že do roku 2025 bude tvořit téměř polovinu prodejů právě tato země.
A proč Latinská Amerika? Tam už tolik pokročili v elektrifikaci
vozového parku?
Možná to bude znít překvapivě, ale ano. Vždyť v Brazílii naše PHEV (plug-in hybrid electric vehicle neboli automobil s kombinovaným pohonem spalovacího motoru a elektromotoru; pozn. red.) a elektrická vozidla činí 85 procent prodaných vozů značky Volvo. A například v Brazílii figurujeme také jako hlavní dodavatel dobíjecích stanic, kterých tam máme přes 70. Od začátku příštího roku budeme na tamní trh dodávat pouze vozidla čistě elektrická či plug-in hybridy.
Již nějakou dobu se zkoumá, zda jsou dotykové displeje pro ovládání například klimatizace či infotainmentu bezpečné a neodvádějí pozornost řidičů. Jaký přínos vidíte v minimalistické architektuře interiéru EX30, kde jsou „tlačítka“ a fyzické ovladače nahrazeny displejem?
Nikdy nevyvineme auto, které není bezpečné. EX30 je celkově mimořádně bezpečné auto. Auto jsme navrhli tak, aby ochránilo posádku, hlídá nepozornost řidiče a řada dalších systémů zvyšuje celkovou míru bezpečnosti. Jsme přesvědčeni, že tento způsob ovládání funkcí vozu, navíc podpořený možností hlasových instrukcí, je minimálně stejně bezpečný jako fyzická tlačítka. Nezískali jsme žádnou zpětnou vazbu o snížení bezpečnosti. Podle našich inženýrů je to další krok kupředu nejen v bezpečnosti, ale také v udržitelnosti – méně tlačítek znamená také méně kabelů...
V modelu EX30 lze tedy hlasem ovládat základní funkce jako
rádio či klimatizaci?
V autě je infotainment systém od Googlu, který spolupracuje se systémem Google Speech a je tak schopný hlasově ovládat nejen klimatizaci a rádio, ale třeba i elektrické sedačky.
Volvo vždy představovalo tzv. švédské zlato, dá se to říct
i o modelu EX30?
Samozřejmě. I za EX30 stojí hodnoty, které definují značku Volvo: bezpečnost, udržitelnost, skandinávské dědictví a design. Na jeho vývoji se podíleli švédští inženýři i designéři. A důvodem, proč se bude vyrábět v závodě v Číně, jsou velké objemy výroby. Žádná z našich stávajících továren by nemohla uspokojit plánované výrobní kapacity.
Regulace CO2 a dalších ukazatelů udržitelnosti nejsou v Číně tak přísné, neovlivní výroba EX30 v tamní továrně postavení značky Volvo na špici udržitelnosti v oblasti automotive?
Model EX30 využívá platformu, kterou Volvo vyvinulo společně s Geely a sdílí ji několik modelů i značek. Šasi, motory, baterie, elektrická architektura vozu jsou sdílené, ale stále je to především Volvo. Musí splňovat naše přísné standardy bezpečnosti, udržitelnosti, designu a uživatelské přívětivosti jako kterýkoli náš jiný model, bez ohledu na to, kde se vyrábí. Využíváme tedy výhod synergie a ceny společné platformy, ale k tomu nasazujeme korunku značky Volvo.
Jak se podepíše přeprava z Číny na uhlíkové stopě?
Co se týče možných pochybností vzhledem k přepravě vozů z Číny do Evropy, je třeba v hodnocení zohlednit celý řetězec procesů. Zmenšením velikosti oproti XC40 snižujeme množství potřebného materiálu. Továrna Geely v Číně využívá stoprocentně klimaticky neutrální elektřinu. I další dodavatelé budou do roku 2025 fungovat na klimaticky neutrální elektřinu. A navrch mluvíme o autě, které z 25 procent využívá recyklovaný hliník, 17 procent recyklované oceli a plastů. Máme velice efektivní způsoby zpracování materiálů, které minimalizují odpad. To všechno výrazně snižuje uhlíkovou stopu vozidla. Není to tedy jen o tom, kde vyrábíte, ale z čeho a jak vyrábíte.
Lékař Tomáš Šebek představuje nový model Volva |
Doba, kdy volant změří EKG, se blížíAutomobily nebudou v budoucnosti jen přepravovat lidi, ale budou třeba umět i diagnostikovat jejich zdravotní stav. O tom je přesvědčený český chirurg Tomáš Šebek, který moderoval představení nového vozu Volvo EX30 v Česku. Není obvyklé, aby lékař moderoval uvedení nového vozu. Jak jste se k tomu dostal? Model EX30 jste důkladně studoval a o technologie se velmi zajímáte… Takže až přijdou certifikované autonomní vozy, tak vy budete první, který si ho v Česku pořídí? Jak by to mohlo fungovat? Už jste řídil auto, které by vám za jízdy změřilo EKG? Jaké další diagnostické funkce byste si dovedl v autech představit? Kolik vlastně ročně najezdíte kilometrů? |