Online letáky nabývají na významu – řetězce ustupují od tištěné verze

Zdroj: Unplash.com

Že jsou tištěné letáky extrémní zátěží pro životní prostředí, o tom se hovoří již mnoho let. Ale Češi mají slevy rádi. Není se čemu divit, když se běžná cena produktů u nás pohybuje i na trojnásobku ceny v zemích západně od nás (po přepočtu na příjem obyvatelstva). Obchodní řetězce se proto vydávají střední cestou: u letáků se slevami sice zůstávají, ale k lidem je posouvají převážně online.

Mezi prvními, kdo tištěné letáky ruší, je Asko nábytek. Nebo ne?

Koncem dubna proběhla médii zásadní informace o řetězci Asko nábytek, který se rozhodl pro revoluci v tištěném marketingu. Jedinou stále ještě tištěnou reklamou tohoto řetězce zůstává jeho lifestylový magazín Inspirace, který je vydáván čtyřikrát do roka. Letáky už se tisknout nebudou.

Všechny slevové letáky Asko nábytek budou od června 2022 dostupné jen v internetovém prostředí - a to jak na stránkách samotného řetězce, tak na portálech, jako je Letakomat.cz, které soustředí online letáky na jednom místě.

Jde ale o první vlaštovku? Rozhodně ne. Například na jaře 2020 oznámilo plán přistoupení ke stejnému kroku i družstvo CBA, které sdružuje přes tisíc prodejen. Zrušilo přes 80 % papírových letáků. A jak tento krok odůvodnilo?

„Letákové akce jsou pro nás spíše zbytečné, naše běžné ceny jsou na úrovni těch akčních u velkých řetězců. Rozdíl mezi jejich běžnou cenou a po slevě u nich bývá i 50 %“, řekl médiím Roman Mazák, předseda Družstva CBA. Dále dodává: „Současná situace nám ukázala, že k propagaci prodejny a nalákání lidí do ní lze využít jiných kanálů. Náklady spojené s papírovými letáky jednak každý rok rostou zhruba o 10 procent, značný problém ale představuje i ekologická zátěž.“

Co na to ostatní řetězce? Zatím své letáky jen zmenšují a snižují četnost jejich tisku. Ale tisknou dál

Jak uvedl server SeznamZprávy.cz, reklamní letáky se zmenšují. Proč? Aby řetězce šetřily jak náklady na celkovou potištěnou plochu papíru, tak na samotný papír. Obojí vede i k úsporám souvisejícím s ochranou životního prostředí. Některé řetězce snížily četnost tisku, kdy své letáky nechávají doručovat do schránek méně často. To třeba u Penny Marketu vedlo k úspoře cirka 30 % papíru, jak médiím sdělil mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Globus rozlišuje online a offline zákazníky

Obchodní řetězec Globus má přes 200 tisíc uživatelů aplikace Můj Globus - a těm tištěné letáky do schránky nedodává. Naproti tomu je řetězec denně zásobuje online akčními nabídkami. Jak sám řetězec uvedl pro média: „V loňském roce jsme počet letáků zredukovali výrazně. Snížili jsme také počet stran v jednotlivých letácích, a i tento objem je trvale vyhodnocován, každý leták je tak maximálně efektivní.“

Čeká letáky online budoucnost?

O účinnosti papírových letáků pochybuje velká část lidí z oboru. Často se letáky jen povalují u schránek, anebo putují ze schránky rovnou do kontejneru s papírem, aniž by je obyvatel domu vůbec otevřel. Úplné zrušení tištěných letáků ale řetězce zatím neplánují. Proč? I přes rostoucí náklady na jejich tisk letáky stále oslovují ohromnou skupinu zákazníků: seniory a nízkopříjmové skupiny, tedy ty, kdo si na hledání informací v online světě ještě nezvykli.

Potřebujeme slevové akce?

Omezení promoakcí ze zákona bylo ministerstvem zemědělství navrhováno k veřejné diskusi již několikrát, zatím bez výsledku. Jisté je jedno: dokud nebudou slevové akce zrušeny zákonem, samotné řetězce k takovému kroku nepřistoupí. Leda by měly tak zajímavou cenovou politiku, jakou popisuje družstvo CBA.