Použití umělé inteligence při náboru zaměstnanců může přinést obří pokutu

Video placeholder
rop
Diskuze (1)
Článek ze speciálu
Na slovíčko s právníky
Partner obsahu

Pokuty až ve výši 35 milionů eur nebo sedmi procent ročního obratu budou hrozit těm, kteří poruší regulaci použití umělé inteligence. Hodně rizikové může být její nasazení třeba v HR nebo při vzdělávání, v jiných oblastech je pak zcela zákazané. Jak upozorňuje advokát PRK Partners Daniel Vejsada, i když se o tom moc nemluví, regulace už vstoupila v platnost. Účinnosti ale bude nabývat postupně. 

„Už teď by si ale firmy měly zvážit, zda se jim její zavedení v regulovaných oblastech vyplatí,“ říká advokát. Nepřijatelně rizikové způsoby využití AI systémů nařízení zakáže, systémy s vysokou mírou rizika zatíží významnou právní regulací a některé požadavky klade i na systémy rizikové málo.

Mezi zakázané použití AI tak budou patřit například systémy využívající podprahových technik, systémy sociálního kreditu, nebo vytvářející databáze k biometrické identifikaci. Pikantní je zákaz tam, kde AI dokáže odvozovat emoce osob, a to na pracovišti nebo v rámci vzdělávání. „Z tohoto důvodu také není v Evropě dostupná funkce Chat GPT, jejímž prostřednictvím si s ní lze povídat. Protože umí právě reagovat na emoce,“ upozorňuje Vejsada.

Pokud by systémy AI někdo použil k zakázaným účelům, hrozí pokuty až do 35 milionů eur či sedmi procent ročního obratu. V případě porušení ostatních pravidel pak obecně až do 15 milionů eur nebo tří procent obratu.

V oblasti lidských zdrojů, tedy HR pak bude mezi vysoce rizikové patřit například využití AI k hodnocení a výběru uchazečů o zaměstnání nebo o nárocích zaměstnanců, jejich pracovním postupu, přidělovaných úkolech, ohodnocení pracovní výkonností či o jiných skutečnostech, který budou mít přímý dopad na jejich práva. S takovými vysoce rizikovými systémy se pak bude vázat velké množství povinností, například zavedení systému řízení rizik, lidského dohledu, evidence výstupů, hodnocení kvality a podobně.

„Zaměstnavatelé by si pak již dnes měli nastavit pravidla pro své zaměstnance týkající se využívání AI nástrojů,“ uvádí advokát s tím, že jejich živelné použití se v praxi významně rozšiřuje. Může to ovšem vést například k úniku citlivých či osobních údajů či pochybeních při výkonu práce. Pokud si zaměstnavatelé jasná pravidla nenastaví, půjde pak o to složitěji postihovat zaměstnance, který způsobí problém či přímo škodu.

Regulace je podle Vejsady dost složitá, což ale – jak připomíná – u evropských směrnic bývá. Nabývat účinnosti bude v průběhu dvou až tří let.

Zásadní otázka také zní, co to vlastně umělá inteligence je a co do této oblasti padá. Podle advokáta je hlavní rozdíl mezi ní a klasickým algoritmem dvojí. Za prvé mají algoritmy jasný postup a je u nich jasné, jak se od zadání dostaly k výsledku. Proto je také u nich relativně snadné najít a opravit chybu. Naopak u AI to jasné není a je tak poměrně nepředvídatelná. „My vlastně nevíme, jak udělala ze zadání výstup,“ říká. Za druhé má AI schopnost odvozování, pokud objeví i jiné, než předem naprogramované prvky pro své rozhodování.

Regulace dopadne primárně na poskytovatele produktu, ale může dopadnou i na zavádějící osoby, které takový produkt zabalí do některého svého.

Vstoupit do diskuze (1)