Technologie pomáhají startupům ze soutěže Nastartujte se uspět na českém i světovém trhu

Tomáš Sýkora, jednatel firmy TechSophia, která stojí za projektem Matemág.

Tomáš Sýkora, jednatel firmy TechSophia, která stojí za projektem Matemág. Zdroj: KB

Společnosti využívající unikátní nápady ve spojením s moderními technologiemi jsou budoucností ekonomiky. Nejsou výjimkou ani v soutěži Komerční banky Nastartujte se. Do letošního ročníku soutěže se lze přihlašovat od 4. května. V roce 2016 patřili k jejím vítězům projekty Matemág, eParkomat a Sens.

Celkovým vítězem soutěže Nastartujte se byl v roce 2016 projekt Matemág, což je příběhová výuková hra pro školáky, která pomáhá rozvíjet matematické dovednosti. Stojí za ní Tomáš Sýkora a jeho kolegové. 

Technologie dětem

„Jsme technologická firma a krizi spojenou s koronavirem jsme vzali jako příležitost k akceleraci. Naše produkty a služby jsou určeny pro děti, rodiče i učitele a když byly školy zavřené a nastala doba online výuky, byly jsme na to připraveni. Děti hrály násobně více naše výukové hry jako je Matemág. Pro rodiče jsme společně se Vzdělávacím a diagnostickým střediskem STEP spustili projekt Průvodce školní zralostí, který pomáhá odhalit úroveň dovedností předškolních dětí a zároveň tyto dovednosti pomáhá zdokonalovat. Učitelky mateřských škol, které zůstaly doma, se zase mohly díky nám věnovat profesnímu rozvoji skrze online kurz,“ říká pro E15 Tomáš Sýkora, jednatel a technický ředitel firmy TechSophia, která stojí za projektem Matemág.

Sýkora připomíná, že už před krizí nabídl Matemág na trhu mnoho jiných novinek. „Pokud jde o herně-výukové projekty, tak jsme pomohli na svět nástroji iSophi SMART určenému pro mateřské školy. Ten inovativně kombinuje tradiční pomůcky a stavebnice s tabletem, takže u dětí podporuje rozvoj dovedností pro 21. století, jako je informatické a algoritmické myšlení. A v tvorbě nových vzdělávacích her, zejména pro předškoláky, pokračujeme i nadále. Díky spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradnou STEP vzniká špičkový software, který se bude moci měřit i na světové úrovni s produkty z oblasti takzvaného game-based learningu.“

Podle Sýkory se dnes mnohé označuje jako výukové, ale pro jeho tým to není jen líbivé slovo. V jádru pracovní skupiny tvořící projekty pod hlavičkou Matemág jsou také psychologové, speciální pedagogové a didaktici, což má nepochybně své opodstatnění. „Velmi nás těší pozitivní ohlasy z mateřských škol na nástroj iSophi Pedagogická diagnostika, který pomáhá včas zjistit, v jakých oblastech potřebuje dítě skutečně podpořit,“ říká znovu Tomáš Sýkora.  Nově také nabízejí tvorbu výukových aplikací a e-learningů na zakázku či konzultace v těchto oblastech. A rádi prý pomohou i dalším inovátorům ve vzdělávání.

Parkování s aplikací

Druhé místo v soutěži Nastartujte se obsadila v roce 2016 firma eParkomat. Vyvinula unikátní produkt, který je schopen v reálném čase predikovat aktuální obsazenost parkovacích míst na ulicích kdekoliv, kde je dostupný GSM signál, a tyto informace dostat k řidiči přes mobilní aplikaci, nebo oblíbenou navigaci. Projekt uspěl i v zahraničí, například na trzích v Severní Americe.

S cvrčky do světa

Velký ohlas v médiích má trvale společnost Sens, která v soutěži Komerční banky Nastartujte se skončila v roce 2016 na třetím místě. Vyrábí potraviny ze cvrččího proteinu, především tyčinky, a v Thajsku provozuje největší cvrččí farmu na světě. Nedávno získala velkou investici ve výši 1,9 milionu eur a také pomocí této finanční injekce hodlá na trh uvést nové výrobky (krekry, těstoviny nebo proteinový nápoj), ale také se chce více prosadit na zahraničních trzích, především v Německu, kam vstoupila minulý rok. Tam se chce dostat do všech klíčových řetězců. V Česku prodává výrobky Sens kromě menších partnerů internetový supermarket Rohlík nebo řetězec Makro.

„Náš projekt je finančně velmi náročný, ale díky investici od respektovaných českých vehiklů Presto Ventures a Reflex Capital se můžeme soustředit na vylepšení produkce cvrččí bílkoviny, která má v budoucnu díky své udržitelnosti velký potenciál nahradit ve světě část produkce masa,“ řekl pro E15 Radek Hušek, spoluzakladatel firmy Sens. Nicméně dodává: „Bohužel koronavirová krize ovlivnila i nás, protože v distribuční síti máme hodně sportovních zařízení, která samozřejmě ze dne na den přestala odebírat. Naše funkční jídlo je obecně často spojeno právě se sportem a omezení těchto aktivit se výrazně projevilo v prodeji našich produktů. Nicméně jsme se rychle zaměřili na internetový prodej, nabídli jsme speciální mega balíčky, o které byl velký zájem, a něco jsme z korona měsíců zachránili.“

Další informace na www.nastartujtese.cz