Expedice Robot mířící do Ósaky má za sebou prvních pět tisíc kilometrů. Historické automobily teď míří do Číny
Expedice Robot mířící v historických automobilem do japonské Ósaky má za sebou prvních pět tisíc kilometrů. Opustila Evropu a přes Bulharsko a Turecka vstupila do Asie. „Jakmile jsme opustili členské země Evropské unie, tak jsme zjistili, že nejvíce času ztratíme na hraničních přechodech,“ uvedl její člen Robin Běhal.
Cílem Robot Expedice je zdolat šestnáct tisíc kilometrů a přivést česká a japonská historická vozidla na výstavu EXPO 2025 v Ósace. Navazuje na výpravu čtyř českých turistů, kteří se v minulém století vydali na první EXPO v Ósace pěšky a stopem podnázvem Expedice Sakura 1970.
Zatím se výpravě podařilo projet osm zemí, přeplout Kaspické moře a vjet do Kazachstánu. Během týdne se také posádky musely vypořádat s prvními technickými problémy svých historických vozů. Většinou šlo o banality, které se daly vyřešit na místě během několika minut. Avšak Tatra 603 se potýkala s významnější poruchou.
„V průběhu třetí etapy, vedoucí z Bulharska do Turecka, se nám zadřelo ložisko dynama pohánějící ventilátor, který chladí levou část osmiválcového motoru. Nemohli jsme pokračovat v jízdě a museli jsme vůz odtáhnout do Istanbulu, kde ho naši mechanici opravili,“ říká majitel Tatry 603 a vedoucí expedice Josef Zajíček.
Od Turecka už ale k žádnému vážnému selhání techniky nedošlo a posádky tím dokazují, že svá auta na náročné dobrodružství náležitě připravily.
Největší překážkou na cestě jsou tak zatím hranice mezi asijskými státy. Nejvíce problematický měl být vstup do Ázerbájdžánu, který je má už od roku 2020 uzavřené. Expedice s tím dopředu počítala a vyžádala si oběžník, který jí vstup do země umožnil. I tak zabral tři hodiny, výstup se protáhl dokonce na dvanáct hodin. "Jsem vděčný za to, že žiju v Evropské unii, kde můžeme volně cestovat,“ okomentoval situaci Josef Zajíček.
Dokonce účastníci nakonec z trasy vyškrtli Uzbekistán, a to když se dozvěděli, že přechod mezi Kazachstánem a Uzbekistánem je pro osobní dopravu uzavřený. „I z tohoto důvodu jsme se rozhodli upravit itinerář naší cesty a vyškrtnout z ní Uzbekistán. Ten nám měl posloužit jako zkratka přes Kazachstán. Avšak z hranic už máme takové obavy, že si raději zajedeme 800 kilometrů a budeme pokračovat přes území Kazachstánu. Je to sice delší a horší cesta, ale další zdržení na hranicích si nemůžeme dovolit,“ dodává Zajíček.
Po projetí Kazachstánem čeká sedm historických automobilů průjezd Čínou, který má trvat jedenáct dní. Poté se nalodí na trajekt, který je přepraví do Jižní Koreje. Tu překonají během jednoho dne a využijí další trajekt, jenž je přepraví do Japonska. V cíli na výstavišti EXPO 2025 na ostrově Yumeshima v Ósackém zálivu se pak Robot Expedice představí během Českého národního dne 24. července.
„Do příprav byly zapojeny desítky lidí napříč Evropou a Asií a bez jejich vzájemné interakce a podpory by se tato dobrodružná cesta nemohla uskutečnit,“ uvedl generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška.
Robot expedice zahrnuje následující vozy a posádky: Tatra 603 (rok výroby 1959) – Josef Zajíček, Robin Běhal; Toyota Celica ST (1977) – Lubomír Pešák, Ivan Uher; Škoda Octavia (1961) – Ivo Tůma, Radek Toman; Škoda Octavia (1962) – Alois Krejčí jr., Alois Krejčí; Škoda 100 (1973) – Jan Drbohlav, Václav Dědek; Škoda 120 (1980) – Miroslav Kuchár, Mikuláš Koščo; Ford Mustang (1966) – Dalibor Šebek, Martin Novotný.