Bankovní poplatky vynášejí stále méně, výpadek má nahradit poskytování úvěrů
Třetí příčinou je regulace poplatků u karet. Klesající výnosy z poplatků se už projevily na hospodářských výsledcích bank – trpí tím všechny velké banky. Podle pololetních výsledků ČSOB tyto výnosy klesly meziročně o tři procenta, burzovnímu nováčkovi, bance Moneta, se propadly o třináct procent.
Největší bance na našem trhu, České spořitelně, se snížily o 9,2 procenta, UniCredit Bank o dvě procenta a Komerční bance o 2,4 procenta. „Je třeba vzít na vědomí, že poklesy samotných poplatků jsou mnohem vyšší, protože lidé využívají stále více bankovních služeb,“ uvedl Patrik Nacher, provozovatel serveru Bankovnípoplatky.com.
Podle Milana Lávičky z J&T Banky sehrál významnou úlohu jednorázový vliv v podobě výrazného osekání poplatků z transakcí z platebních karet na základě regulace EU, která u karet nastavila poplatkový strop.
Výrazný vliv nepochybně měl i konkurenční tlak menších bank. „Výsledkem konkurenčního boje je nejen to, že se ruší či snižují poplatky spojené s užíváním bankovního účtu, ale dochází také k rušení nejrůznějších poplatků u úvěrů,“ uvedl Lávička.
Podle pololetní zprávy České spořitelny se celkově z poplatků a provizí daří zvyšovat jen poplatky spojené s obchodováním s cennými papíry, které rostly meziročně o devět procent díky poplatkům za správu aktiv a úschovu cenných papírů.
Bankám se ale daří celkový pokles poplatků nahrazovat jinde, především prostřednictvím intenzivnější úvěrové činnosti. ČNB se proto obává, že se kvalita úvěrového portfolia bank může zhoršit. Snaží se proto regulovat stoprocentní hypoteční úvěry nebo zvyšuje kapitálové požadavky.
„ČNB je zatím jediná, kdo se bojí výrazného zhoršení bankovního sektoru. České banky jsou stabilní a hospodářskou krizi by přečkaly bez větších šrámů podobně jako po roce 2009,“ zdůraznil Lávička.
Novým bankám se daří a jsou ziskové |
---|
Pět bankovních nováčků, mezi které patří Equa bank, Zuno, mBank, Air Bank a Fio banka, má zhruba dva miliony klientů a jsou většinou ziskové. Podle provozovatele serveru Bankovnípoplatky.com Patrika Nachera je ale většina lidí jen oťukává a často u nich nemá svůj hlavní účet. Kromě toho desítky tisíc nových klientů každoročně vstupují na trh bankovních produktů, zatímco desítky tisíc jich odcházejí; většinou se jedná o konzervativní uživatele tradičních bank. |