Bankovnictví budoucnosti: umělá inteligence posílí, pocítí to i finanční poradci

umělá inteligence, ilustrační

umělá inteligence, ilustrační Zdroj: Profimedia

Finanční instituce čekají radikální změny, do jejich transformace má nejvíce promluvit posilující vliv umělé inteligence. Vyplývá to ze studie Světového ekonomického fóra a poradenské společnosti Deloitte. Ta rovněž uvádí i těchto šest největších změn, které umělá inteligence do finančního sektoru vnáší nebo vnese. Které to jsou?

Místo finančního poradce umělá inteligence

Jednou z nejvýraznějších změn má být částečné nahrazení finančních poradců umělou inteligencí. Zatímco doporučení tradičních poradců je vždy subjektivní a z velké míry se může lišit podle toho, na kterého rádce narazíte, umělá inteligence má strojově porovnat potřeby klienta s aktuální nabídkou trhu.

Nový zdroj příjmů pro banky

S rozvojem umělé inteligence se má bankám a dalším institucím naskytnout nová příležitost, jak rozšířit vlastní příjmy. Jejich obchodní a ekonomické úseky by nově mohly fungovat jako externí služba, která by nabízela klientům poradenství. Nezaměstnávala by přitom zaměstnance finančních domů, ale právě umělou inteligenci. Čím více uživatelů, tím rychlejší proces učení technologie.

Efektivnější boj s podvodníky

Šíření umělé inteligence finančním sektorem nemá jen vyostřit konkurenční prostředí, ale také usnadnit vzájemnou spolupráci institucí. Díky značnému potenciálu sdílení dat mohou tato společná řešení významně omezit nebezpečí plynoucí od podvodníků či hackerů. Sdílení velkých datových souborů sice má potenciál radikálně zvýšit přesnost v průběžném zabezpečování systému, jednotlivé bankovní domy si však musí hlídat nežádoucí únik strategických dat ke konkurenci.

Vznik nových konkurenčních zbraní

Vedle vytvoření nových zdrojů příjmu má umělá inteligence také umožnit vznik dosud neznámého spektra konkurenčních faktorů. Uspějí přitom ty instituce, které využijí technologii k co nejlepšímu zacílení finančních produktů na konkrétního klienta – personalizovat produkt a nastavit ho tak, aby co nejlépe odrážel potřeby klienta. Právě umělá inteligence má na základě znalosti dat z trhu a dat od klienta najít co nejlepší shodu.

Polarizace finančního trhu

Tu studie předpovídá na základě snižování nákladů klientů na vyhledávání a srovnávání finančních služeb. Zatímco velcí hráči trhu ještě zvýší výnosy, na druhé straně mají vzniknout nové příležitosti pro specialisty a start-upy.

Spolupráce konkurentů

Už dnes tolik důležitá znalost klientských dat bude do budoucna sehrávat klíčovou roli. Podle studie bude natolik důležitá, že donutí finanční instituce sdílet nasbíraná data s konkurencí a vytvářet datové aliance. Zároveň si však musí firmy pohlídat strategická rizika, aby je nepřišla taková aliance draho a neposílila konkurenci.