Češi věří zlatu. Letošní investice jsou rekordní

Euro

Euro Zdroj: E15

Zlato je nehodnotná a velmi vrtkavá investice. Tento ušlechtilý kov je opředen mýty, ovšem krutá pravda je taková, že není vzácný, má jen malý ekonomický význam, zcela jistě ne měnový. A nenabízí žádnou ochranu proti inflaci, jak se často traduje. Pokud někde existuje bublina, pak je to právě na trhu se zlatem.

Tolik komentář elitního analytického týmu belgické skupiny KBC, který dceřiná ČSOB zveřejnila loni v listopadu ve svém měsíčníku s názvem Ekonomika a trhy.

Lze se zde rovněž dočíst, že existuje pouze jediný důvod pro to, aby klienti zlato zahrnuli do svého portfolia. A to jako pojistku proti válce, revoluci nebo zhroucení peněžního systému. „Nicméně ti, kdo se rozhodnou z tohoto důvodu investovat, si starosti s cenou nedělají,“ píše se ve zmiňovaném materiálu.

Kdo nenakupuje, není Čech

ČSOB, jejíž přístup se v tomto ohledu příliš neliší od postoje mateřské KBC, nabízí investiční zlato pouze v rámci svého privátního bankovnictví, a to už několik let. Zájem klientů je prý „víceméně stabilní“, vyplývá z vyjádření banky. Konkurenční Česká spořitelna má ale na drahý kov jiný názor. Zhruba před měsícem totiž zahrnula investiční zlato do své nabídky pro drobnou klientelu.

Rady expertů z KBC zřejmě nebrala vážně ani česká investorská veřejnost. Za poslední rok se v České republice prodalo vůbec nejvíc investičního zlata v historii, což potvrzují téměř všichni velcí hráči na trhu. „Teprve loni objevil český národ kouzlo investičního zlata,“ říká Radek Šulta, šéf České mincovny, která patří k největším prodejcům investičního zlata na českém trhu.

„Loni šla cena zlata prudce nahoru. Lidé zjistili, že peníze mohou ztratit hodnotu. Vzedmula se obrovská vlna. Lidé nakupovali opravdu jako šílení,“ popisuje Šulta. „Loni na podzim se objevilo velké množství lidí, kteří měli volné prostředky v řádech milio¬nů až desítek milionů korun a chtěli za to zlato,“ vypráví.

Silný rok

Mincovna prodala od začátku roku zlato v objemu přesahujícím dvě stě milionů korun. Za posledních dvanáct měsíců šlo o prodej za zhruba půl miliardy korun. „Mohu říct, že u nás stáli lidé s igelitkami, nosili nám peníze a chtěli za ně zlato,“ líčí Šulta. Výsledkem byly rekordní tržby za rok 2011 ve výši 666 milionů korun, což je meziročně o 156 milionů víc. Mincovna začala loni v červnu prodávat i zlaté investiční cihly, což jí tržby podstatně vylepšilo.

V běžném provozu prý prodávala maximálně pět milionů týdně. Loni v srpnu nastal zvrat a od té doby se mincovně podařilo dosáhnout i na objem třiceti milionů korun za prodané zlato týdně. „Jestliže my jsme schopni prodat za posledních dvanáct měsíců za půl miliardy korun, na celém trhu se dle našich odhadů prodalo za čtyři až pět miliard korun, což je rekord,“ konstatuje Šulta. I letošní tržby České mincovny by prý mohly prolomit loňskou historicky nejvyšší hranici. Závěr roku totiž bývá obvykle, pokud jde o prodeje, silnější.

Celý článek naleznete v aktuálním vydání týdeníkuEuroEuro | E15