České digitální bankovnictví zaostává za Ruskem i Tureckem, tvrdí průzkum

Zdroj: Stepan Bruner, E15

Kvalita digitálního bankovnictví českých bank předčí například německé, britské či rakouské konkurenty, vyplývá z průzkumu mezi klienty pod hlavičkou analytické společnosti Deloitte. Za Tureckem a Polskem naopak tuzemské finanční domy zaostávají. Nejvyspělejší trh digitálního bankovnictví mezi srovnávanými státy se podle studie rozvinula v Rusku.

Analýza porovnala 238 bank a deset fintech společností ve 38 zemích Evropy, Blízkého východu a Afriky. Výsledky průzkumu tvořily odpovědi více než osmi tisíc bankovních klientů.

Z Česka se průzkum zaměřil na třináct bank. Ty se v kvalitě svého digitálního bankovnictví umístily za Ruskem, Španělskem, Polskem, Švýcarskem a Tureckem.

V oblasti dostupnosti informací, ceny digitálních služeb či podpory sociálních sítí se české banky umístily v těsném závěsu za lídry trhu. Naopak otevírání účtu a ukončení zákaznického vztahu patří k podprůměrně hodnoceným procesům.

Češi dle průzkumu zatím preferují internetové bankovnictví prostřednictvím počítače (62 procent respondentů) před mobilním bankovnictvím (19 procent respondentů). Pětina stále preferuje návštěvu pobočky.

Například u Rusů, je to přitom naopak - 58 procent preferuje mobilní bankovnictví, 26 procent počítač a 16 procent návštěvu pobočky. Jedním z důvodů, proč patří ruské banky k nejvyspělejším v daném ohledu, je velmi řídká síť poboček, uvádí Deloitte. V průměru se jich v Rusku nachází 2,2 na tisíc kilometrů čtverečních.

„Měnící se zákaznické preference, konkurence fintech společností a regulace přiměly banky zrychlit rozvoj nabídky digitálních služeb. I když se téměř všechny považují za vyspělé či přímo za digitální lídry, průzkum Deloitte odhalil, že dle objektivních dat je tomu v porovnání s některými konkurenty jinak,“ dodává Štěpán Húsek, vedoucí technologického poradenství Deloitte.

Na relativně dobrou reputaci českých bank u klientů upozornil i nedávný průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci. Vyplynulo z něj, že se banky těší vůbec největší důvěře v porovnání s veřejnými zdravotnickými zařízeními, leteckými společnostmi, státními úřady či pojišťovnami.