Emise na slepé koleji. Dráhy odložily vydání bondů za deset miliard

České dráhy chtějí peníze ze „zelených“ bodů použít na obnovu vozového parku či splátky předchozích emisí.

České dráhy chtějí peníze ze „zelených“ bodů použít na obnovu vozového parku či splátky předchozích emisí. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Když letos v březnu nastupoval nový generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, vyhlásil jako jednu z prvních věcí, že si národní dopravce půjde na trh pro desítky miliard korun. Prvním zásadním okamžikem měla být červnová emise „zelených“ eurobondů za 400 milionů eur, necelých deset miliard korun. Od té doby je ticho, dráhy dluhopisy podle zjištění deníku E15 nevydaly.

České dráhy chtěly podle ředitele miliardy využít například na investice do obnovy vozového parku a rozvoje opravárenství. „Došlo k odložení emise,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Bondy chtěly dráhy vydat na evropském trhu společně se svou strategií ESG (Environmental Social Governance, forma investování, při které se mimo finančního zisku zohledňuje udržitelnost a sociální dopad – pozn. red.). Chtěly v ní nastínit, jak budou zlepšovat svoji pozici ve vztahu k zaměstnancům, ekologii a společenské odpovědnosti. Odtud je tedy moderní název zelené eurobondy.

Krok dává ekonomicky smysl, protože na evropských trzích si dopravce půjčí daleko levněji než doma vzhledem k tomu, že se sazba Euribor stále drží pod jedním procentem. Oficiální důvod odložení emise budí v odbornících pochybnosti. Je jím nehoda pendolina v Bohumíně, jež se stala tři dny před koncem měsíce, tedy v době, kdy už měly být bondy vydané, aby se stihl červnový termín. „Podle mého názoru je to zástupný problém,“ soudí investiční analytik Martin Dočekal.

Podle prvních zpráv vyšetřovatelů z místa nehody činila škoda 36 milionů korun. Na posunující lokomotivě se odhaduje na šest milionů korun, na kolejišti patřícímu ovšem Správě železnic deset milionů korun. Zbytek, tedy zhruba dvacet milionů, tak připadá na samotné pendolino. „Výše škody je z pohledu velikosti firmy nicotná,“ hodnotí Martin Dočekal.

Dráhy podle výroční zprávy zaznamenaly loni výnosy přes 38 miliard korun.  Právě hospodaření může být podle analytika reálným důvodem odložení emise. „Rating Moody’s z konce června potvrdil stupeň Baa2, což překážkou k emisi určitě není. O poznání horší jsou hospodářské výsledky, kdy je skupina dlouhodobě ztrátová. Zároveň ji čeká splatnost emise eurobondů za 400 milionů eur, kterou by určitě rádi refinancovali, a tak levné peníze jako v minulosti už se jim nepodaří sehnat,“ hodnotí.

České dráhy loni skončily ve ztrátě 1,6 miliardy korun. Meziročně je to i navzdory pandemii a s ní spojeným omezením zlepšení o 2,5 miliardy korun. Stoupá ovšem zadlužení, které se blíží sedmdesáti miliardám korun. Rostou také náklady na energie, což také negativně ovlivní hospodaření firmy v řádu miliard korun.

Mimochodem emisi 400 milionů eur má podnik splácet příští rok na konci května, bondy vydal v květnu 2016. Nynější snahy přijít si na trh pro nové peníze mají za cíl i refinancování této původní emise.

České dráhy podle prohlášení ředitele po jeho nástupu plánují v následujících deseti letech investovat do vozového parku až sto miliard korun. Chtějí za to nakupovat nové i rekonstruované vlaky, zaměřit se chtějí i na vybavení těch stávajících.

Pozastavení červnové emise ovšem nemá znamenat, že by se podnik svého cíle vzdal. „Pozastavili jsme emisi do doby, než bude celá událost řádně prodiskutovaná s investory,“ odkazuje na nehodu pendolina Šťáhlavský.

České dráhy se podle něj plánují vrátit k emisi v podzimních měsících, tedy po vyhodnocení dokumentů souvisejících s nehodou a ukončení letních prázdnin na finančních trzích. 

Investice v časech krve a slz. Válka přesměrovala peníze na nové adresy

Video placeholde
• Videhub