Podnikatelé si pro peníze chodí hlavně do bank, ukazuje průzkum

Peníze

Peníze Zdroj: profimedia.cz

Kam si chodí podnikatelé pro peníze
2
Fotogalerie

Nákup strojů a vybavení, posílení cash flow a nákup nemovitostí. To jsou tři nejčastější důvody, proč malí a střední podnikatelé využívají financování z cizích zdrojů. 

Přes devadesát procent společností volí jistotu a pro peníze si jde do banky. Leasing, faktoring a jiné cesty představují jen nevýraznou menšinu, vyplývá z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků a Komerční banky na vzorku čtyř set firem.

„Zatímco v západních zemích jsou velmi populární alternativní formy financování na bázi faktoringu nebo leasingu a nově třeba P2P či crowdfundingu, v Česku se půjčuje téměř výhradně u bank,“ vysvětluje Karel Havlíček, předseda asociace. „Podnikatelé to vnímají jako bezpečnou formu financování a úrokové sazby od bank jsou výhodnější než jinde,“ doplňuje Havlíček. 

Trh podnikatelských úvěrů a klientů s obratem do šedesáti milionů korun u České spořitelny v posledních čtyřech letech trvale roste. „Dosahujeme pravidelného růstu úvěrového portfolia až patnáct procent. Za boom lze považovat období mezi roky 2014 a 2017, kdy jsme přenesli nízké ceny zdrojů do nízkých cen úvěrů,“ komentuje mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. Ceny zajištěných investičních a hypotečních úvěrů v objemu pět milionů korun se teď pro podnikatele pohybují okolo 3,6 procenta.

Zatímco právnické osoby si půjčují spíše až po několika letech fungování, čtvrtina živnostníků se zadluží hned při zahájení podnikání.

Speak Visually. Create a presentation with Visme

„Většina bank má zájem o stabilní firmy rodinného typu. Úrokové míry jsou stlačeny dolů tak hluboko, že není problém financovat běžící společnost. Pořizovali jsme technologie na zpracování kovů, měli jsme přes třetinu hodnoty ve vlastních zdrojích, jednání bylo hotové za dvě hodiny,“ uvádí Tomáš Belinger, obchodní ředitel společnosti Vari, která vyrábí zahradní techniku.

„Jiné zdroje financování nejsou tak dostupné, spoléháme na banky, změnily se. Oproti minulým letům jsou vstřícnější a orientovanější na zákazníka,“ potvrzuje Libor Musil, šéf stavební firmy Liko-S.

Speak Visually. Create a presentation with Visme

Bankovní úvěry jsou sice velmi populární, ale zdaleka na ně nedosáhne každá firma. Příkladem je Liftago, úspěšná alternativní taxislužba. „Fungujeme v rámci digitální ekonomiky, bance jsme neměli vzhledem k požadované výši úvěru čím ručit. Byli jsme nuceni hledat peníze u soukromých investorů,“ vysvětluje Ondřej Krátký, zakladatel společnosti, která působí na trhu od roku 2012. V minulém týdnu oznámila investiční vstup společnosti Livesport miliardáře Martina Hájka. Přepravní platforma tak na další investice získá přes sto milionů korun.

Kam si chodí podnikatelé pro úvěr (podle obratu, v procentech)
 do jednoho milionu korun milion až deset milionů korun nad deset milionů korun 
KB 27 33 13 
Česká spořitelna 26 16 23 
Moneta  14 13 
ČSOB 16 33 
Unicredit Bank 
Raiffeisenbank 

Zdroj: Ipsos