Automobilky čeká omezování výroby, zlepšení situace je zatím v nedohlednu, říká analytik Pelc

Výroba ve Škoda Auto

Výroba ve Škoda Auto Zdroj: CTK

Výroba automobilů Hyundai
Výroba automobilů Hyundai
Výroba automobilů Hyundai
Výroba automobilů Hyundai
Výroba automobilů Hyundai
17 Fotogalerie
Diskuze (0)

Výrobci automobilů po celém světě neprožívají šťastné měsíce. Poptávka po vozidlech klesá a podle všeho je zlepšení situace v nedohlednu. V Česku se tento trend naposledy dotkl novošovické automobilky Hyundai, která omezila výrobu. „Obdobný postup je možné očekávat i u ostatních výrobců automobilů a automobilových komponentů,“ říká analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. 

Nošovická automobilka Hyundai v týdnu omezila výrobu a její zaměstnanci budou mít až do konce roku každé druhé pondělí volno. Myslíte si, že podobný krok zavedou i ostatní automobilky? 

Omezení výroby Nošovické automobilky Hyundai je preventivní krok v souladu se současnou situací v automobilovém průmyslu. Automobilka tím předchází možnému zvyšování skladových zásob, v jehož důsledku by pak mohla být nucena ke snižování prodejní ceny skladovaných vozů. Obdobný postup je možné očekávat i u ostatních výrobců automobilů a automobilových komponentů.

Hrozí nějaké razantnější propouštění zaměstnanců v automobilovém průmyslu v Česku?

V příštím roce razantnější propouštění zaměstnanců v českém automobilovém průmyslu nečekáme. Pravdou je, že současná hrozba ekonomického zpomalení sebou přináší i možnost výraznějšího omezení nákupu automobilů ve firemní sféře. V důsledku toho pak může docházet k plošnému omezování výroby v automobilovém sektoru a s tím i snižování počtu zaměstnanců v tomto odvětví.

Automobilky po celém světě bojují s poklesem prodejů. Dá se odhadnout, zda se tato situace v blízké budoucnosti změní k lepšímu?

Zatím nejsou žádné předpoklady výraznějšího zlepšení této situace v dohledné době.

Automobilový svět má novou velkou fúzi automobilky Fiat Chrysler a francouzské PSA. Oba subjekty se spojily i kvůli klesajícím prodejům automobilů. Myslíte si, že se v budoucnu dočkáme více podobných spojení? 

Tento druh spojení dvou automobilek je z ekonomického pohledu velmi efektivní. Konkrétně automobilky Fiat Chrysler a francouzské PSA by měly spojením ročně ušetřit až 3,7 miliardy eur. Fúze jsou v automobilovém sektoru poměrně běžné. Byť tato patřila v poslední době k těm větším, další podobné fúze, možná ještě většího rázu, v brzké budoucnosti nelze vyloučit.

Koncern Volkswagen uvedl, že automobilku Škoda Auto chce tlačit spíše směrem k levnějším automobilkám typu Dacia. Co o tomto záměru o vývoji české automobilky soudíte? Souvisí nějak s očekávaným horším obdobím pro automobilky?

Snaha automobilky Škoda Auto tlačit se spíše směrem k levnějším automobilům je dle mého soudu správným krokem. Současná produkce automobilů řady Škoda Auto je sice kvalitou srovnatelná s vozy značky Volkswagen, problémem ale je, že srovnatelná je i cena. Ta je aktuálně pro běžnou českou populaci zbytečně vysoká. Pokud Škoda Auto začne vyrábět i běžné populaci cenově dostupné modely, získá tím mnohem větší zastoupení na domácím trhu, které už tak není malé. U českých spotřebitelů lze pozorovat určitou patriotickou náklonnost k vozům domácí značky Škoda. Přijatelnější cena by měla poptávku po vozech Škoda na domácím trhu ještě umocnit.

Začít diskuzi