Česko nejspíš nebude první, Korea chce hyperloop již za čtyři roky

HTT

HTT Zdroj: HTT

vizualizace nákladní kapsle pro hyperloop
přepravní kapsle sviští tunelem hyperloop
Vízualizace projektu Hyperloop
HTT
HTT
8
Fotogalerie

Koncept potrubní osobní dopravy Hyperloop dostává jasnější kontury. Nápadu podnikatele Elona Muska se v posledních měsících zhostilo několik společností i měst, plány na vlastní hyperloop mezi Prahou a Brnem existují i v Česku. Zatímco u nás se však přípravy zastavily na nejasných jednáních, stejná americká společnost, Hyperloop Transportation Technologies (HTT), uzavřela dohodu s korejskou vládou. Společně chtějí do čtyř let uvést systém do provozu. 

Jihokorejská vláda vyslovila myšlenku postavení hyperloopové dráhy mezi Soulem a 300 kilometrů vzdáleným Busanem již na začátku roku. Kromě státního oddělení pro technologické inovace a infrastrukturu stát pověřil vývojem také Institut stavebního inženýrství a univerzitu Hanyang.

Všem těmto státním organizacím by měla společnost HTT s vývojem pomoci. Ke vzájemné spolupráci nedošlo náhodou, právě americká HTT nedávno oznámila, že hodlá jako první zahájit sériovou výrobu transportní kapsle.

Spolupráce má probíhat na několika úrovních, klíčový je především vývoj vakuové technologie. Díky ní budou kapsle cestovat potrubím v prostředí s nižším tlakem a odporem (dosažení vakua by bylo příliš nákladné), což umožní kapsli dosáhnout vysokých rychlostí.

Cílem má být však také vývoj bezpečnostních standardů, testování nejvhodnějších materiálů a především výstavba testovací dráhy v reálném měřítku.

Podívejte se, jak funguje technologie hyperloopu:

„Po třech letech vývoje jsme schopni spolupracovat přímo s konkrétními vládami a společnostmi, abychom dokázali certifikovat náš systém po celém světě,“ uvedl předseda představenstva HTT. Jihokorejská strana zase uvedla, že dokončila veškeré předběžné přípravy a je připravena systém na svém území použít v praxi.

Pokud tak během čtyř let potrubní dráha skutečně Jižní Koreu protne, zkrátí se doba cesty mezi oběma městy ze tří hodin na půlhodinu. Podle vývojářů je ale pravděpodobné, že rychlost v potrubí přesáhne tisíc kilometrů za hodinu, překoná tak i dopravní letadla.

Podle zástupců HTT je pro podobné projekty podpora vlád velmi důležitá. Kromě spolupráce s Českem a Koreou tak plánuje trať také ve Spojených arabských emirátech, testovat technologii pak chce mezi americkými městy Los Angeles a San Franciscem.

Ačkoliv společnost zaměstnává na plný úvazek jen 30 inženýrů, další stovky odborníků s vývojem pomáhají externě. Jde například o experty z Boeingu, SpaceX nebo NASA.