Hybridy ve městě fungují jako elektromobily, ukazuje studie

Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in

Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in Zdroj: Michal Tomeš, E15

Technologie hybridů, která kombinuje vlastnosti aut se spalovacím motorem a elektromobilů, jezdí ve městě téměř bez emisí. Ukázaly to testy pařížské Polytechnické univerzity, které zkoumaly možné snížení emisí z osobní dopravy v rámci francouzské metropole. 

Vědci zkoumali fungování jednotlivých pohonů na třiatřicetikilometrovém polygonu, který kombinoval různé druhy jízdy. Zatímco na rychlejších úsecích se hybridy pohybovaly především díky spalovací jednotce, ve městech u nich významně převládala jízda na elektřinu.

V čistě městských oblastech se testovací Toyota Prius pohybovala téměř v devíti desetinách času pouze na elektřinu, při kombinaci městského a příměstského provozu dosahoval podíl elektrické jízdy čtyř pětin.

Právě francouzští zákonodárci jsou v současnosti pod tlakem automobilových výrobců, kteří chtějí, aby země oživila dotace na hybridní automobily v souvislosti s přísnějšími emisními limity. Francouzské úřady v současnosti nabízí pouze bonus ve výši šesti tisíc eur těm motoristům, kteří si pořídí elektromobil. Finanční zvýhodnění hybridů ve výši tisíce eur skončilo minulý rok.

Jak fungují elektromobily a hybridy?

Video placeholde
Elektromobily • Michal Tomeš

Automobilky přitom poukazují, že především plug-in hybridy, tedy vozy se spalovacím motorem a baterií, jež je možné dobíjet ze sítě, se od čistých elektromobilů významně neliší. České úřady zvýhodnění pro alternativní pohony nenabízí, výjimkou je snížená sazba parkovného v pražských modrých zónách.

Naopak čínské úřady v polovině září projevily zájem o spolupráci s japonskou Toyotou, která je největším výrobcem hybridů. Nejlidnatější stát světa si od sdílení technologií slibuje zlepšení ovzduší, na jehož znečištění se právě významně podílí tamní doprava. Dle nových strategií mají být hybridní auta v Číně přestupním článkem k elektrické budoucnosti.