Protihlukové bariéry jsou k ničemu, někdy hluk ještě zvětšují, říkají experti

Protihluková bariéra

Protihluková bariéra Zdroj: Pixabay

Protihluková bariéra
2
Fotogalerie

Protihlukové bariéry kolem dalničních sítí a rychlostních silnic mají odlehčit okolí těchto frekventovaných dopravních toků, které sužuje hluk. Podle expertů je však toto opatření spíše neefektivní. Funguje totiž jen při ideálních podmínkách a v některých případech hluk ještě zvyšuje. Účinnějším řešením je pak pokládání modernějšího "tiššího"asfaltu. 

S těmito poznatky přišel v rozhovoru s vědeckým magazínem Undark viceprezident pro vývoj a expert na hluková opatření Robert Bernhard z americké univerzity Notre Dame v Indianě. Podle něj je stále rozsáhlejší výstavba klasických bariér neefektivní a místní orgány by měly hledět na mnohem účinnější alternativy ke snížení hluku provozu.

Normální bariéry totiž fungují nejlépe, pokud auto jede těsně vedle ní – na tříproudé dálnici tedy hluk proudící od vzdálenějších vozů stále uniká do okolí (viz znázornění v galerii), a jelikož zvuk necestuje rovnou přímkou, ale ve vlnách, hluk z provozu se může snadno dostat i přes bariéru vysokou kolem pěti metrů.

„Část zvukové vlny je absorbována, ale další část je odražena a rozptýlena do okolí,“ takto zase komentoval účinnost bariér Mariano Berrios, koordinátor ekologických programů na ministerstvu dopravy na Floridě.

Jiní výzkumníci z Tennessee zase zjistili, že například během větrného počasí bariéry dokonce amplifikují hlasitost dopravy pro obyvatele vzdálené i několik stovek metrů od dálnice. Zvukové vlny prý byly hlasitější až o 5 decibelů.


Celý článek najdete na webu autorevue.cz >>>