Škoda Favorit letos slaví 30 let. Původně měl vůz vypadat jinak, než jak jej známe

**Favorit** vznikl ještě za socialismu jako nástupce řady Škoda 105/120. Původní návrh nakreslil Bertone. První moderní novodobé auto škodovky nebylo špatné, ale přišlo pozdě a mělo zastaralý motor.

**Favorit** vznikl ještě za socialismu jako nástupce řady Škoda 105/120. Původní návrh nakreslil Bertone. První moderní novodobé auto škodovky nebylo špatné, ale přišlo pozdě a mělo zastaralý motor.

Návrh Škody Favorit
Škoda Favorit sedan při slalomu.
25 let Škody Favorit
Návrh Škody Favorit
Návrh Škody Favorit
6
Fotogalerie

Sériová Škoda Favorit nakonec vznikla na základech Bertoneho návrhu. Původně se ale nový vůz s pohonem přední náprav snažili navrhnout mladoboleslavští sami.

 

Škoda Auto v letošním roce oslaví významné jubileum, v září to bude 30 let od premiéry modelu favorit, který se veřejnost poprvé představil na brněnském strojírenském veletrhu v roce 1987. Favorit mladoboleslavskou automobilku vlastně zachránil, právě díky němu o ni projevil zájem koncern VW Group, pod nímž Škoda Auto dnes trhá prodejní rekordy. Jak však favorit vznikal?

To, že výsledný automobil působící ve své době v Československu jako zjevení z jiného světa, navrhnulo italské designérské středisko Bertone je u nás vcelku dobře známou skutečností. Už méně lidí ale ví, že na favoritu se začalo pracovat dávno předtím, než se k projektu připojila firma vedená „Nucciem“ Bertonem. Tehdejší prototypy přitom nenavrhovali italští mistři, ale českoslovenští inženýři, kteří tehdy s navrhováním automobilu neměli tolik zkušeností, a to přestože v šedesátých letech Škodovka spolupracovala s italskou firmou Italdesign.

Na favoritu (tehdy projektu Škoda 780) se v Mladé Boleslavi začalo pracovat na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, kdy si vedení AZNP (tehdejší Škoda Auto) začalo uvědomovat, že ten ujíždějící vlak už opustil nádraží. Tehdejší evropský trend velel vyrábět auta s motorem vpředu a pohonem předních kol, zatímco Škoda stále nabízela automobily se zcela opačnou koncepcí, motorem vzadu a pohonem zadní nápravy. Zvažovaný projekt na předokolku vyvinutou společně s východoněmeckými automobilkami v Eisenachu a Zwickau nevyšel, a tak Škodovka musela hledat jiná řešení, jak takový automobil vyvinout.

Připomeňte si 24 let starou reklamu na Škodu Favorit:

Zvlášť s ohledem na nenápadný „bratrský“ tlak ze Sovětského svazu, jehož automobilky s přípravou Lady Samara či Moskviče 2141 začaly hlásat, že 40 % jejich produkce budou v polovině osmdesátých let tvořit auta s moderní koncepcí vše vpředu.

Ještě v sedmdesátých letech se hledala pomoc na Západě, kde s takovým autem měli přece jen více zkušeností. To ale nevyšlo, protože zatímco AZNP žádaly dokumentaci na přední pohon a poskytnutí technologií výměnou za československé výrobky, zvažovaní partneři viděli případnou spolupráci jinak. Fiat nabídl licenci jen na celý automobil, zatímco Renault nabízel pouze již vyráběnou techniku. AZNP nevyhovovala ani vysoká cena licenční výroby a podmínky spolupráce.

Škodě tak nezbylo nic jiného, než si daný automobil vyvinout sama, výsledkem čehož byl prototyp s interním označením 780. Automobil navržený Jaroslav Kindlem vzhledem opravdu nenadchne, musíme si ale připomenout, v jakých podmínkách vznikal. Kvůli ceně množství dílů muselo být použito ze sériových aut (třeba dvouramenný volant budete nepochybně znát), nedostatek zkušeností s hatchbackem pak znamenal, že se Mladoboleslavští museli inspirovat jinde. Proto dílo až nápadně připomínalo Volkswagen Golf.

V následujících letech v rámci testování následovaly další prototypy (nyní už s označením 781), které postupně inovovaly svůj vzhled. Bylo ale stále zřejmější, že škodováci auto sami navrhnout nezvládnou. Když pak byl projekt nového modelu s pohonem předních kol v roce 1982 nejvyššími představiteli země oficiálně schválen, bylo možné hledat pomoc i za hranicemi.

Dokončení článku včetně kompletní fotogalerie najdete na webu Auto.cz>>>