Aktualizováno: Alza si vede ukázkově, slevy špatně uvádí Notino. Jak poctivé jsou zatím e-shopy na Black Friday?
Listopad bude i letos patřit slevovému šílenství s názvem Black Friday. Původně jednodenní akci, která tradičně připadá na čtvrtý listopadový pátek, e-shopy prodlužují na celý měsíc, a pomalu tak zákazníky lákají na výhodnější předvánoční nákupy. Loni poprvé na obchodníky dopadla směrnice Evropské unie z roku 2022, která upravila pravidla slevových akcí a pokoušela se zamezit podvádění. Podívejte se, které firmy slevy nasadily poctivě a které naopak podle srovnávače Hlídač shopů s akcemi podvádějí. Finální data, jak firmy na Black Friday obstály, ale bude sledovač slev zveřejňovat až po skončení akce koncem listopadu.
Obchody již druhým rokem musejí kromě informací o slevě uvádět také údaj o nejnižší ceně, za kterou výrobek prodávaly v posledních třiceti dnech před poskytnutím slevy. Novela zákona o ochraně spotřebitele má bránit lákání zákazníků na slevy, které ve skutečnosti slevami nejsou, anebo nejsou tak výrazné, jak je obchodníci prezentují.
Jaká je metodika Hlídače shopů?
Za Hlídačem shopů stojí startupy Apify, Keboola a TopMonks. Na webu uvádějí, že vědí, že speciální případy slev bude každý e-shop řešit po svém. Základní pravidlo o výpočtu slevy by ale podle nich mělo mít v okamžiku zlevnění jednotný výklad.
Podívejte se, jak web vysvětluje svou metodiku:
Pokud bylo zboží zlevněno, považujeme to za slevovou akci do doby, dokud nedojde ke zdražení, nebo pokud není sleva starší 90 dní. Pak slevu počítáme vůči nejnižší ceně, za kterou se zboží prodávalo během 30 dní před začátkem slevové akce.
Nově v našem modelu respektujeme souvislé vícenásobné zlevňování - po dobu možné platnosti slevy (tj. maximálně 90 dní zpět) považujeme za začátek slevové akce datum prvního z postupných, nepřerušených zlevnění. Slevu počítáme vůči nejnižší ceně, za kterou se zboží prodávalo během 30 dní před takto stanoveným začátkem slevové akce.
Pokud je sleva starší 90 dní nebo se s cenou hýbalo nahoru, považujeme slevu za tržní korekci cen. V takovém případě počítáme reálnou slevu vůči běžné ceně. Za běžnou cenu považujeme cenu takovou, za kterou se zboží prodávalo nejčastěji za posledních 90 dní.
Finální analýzu toho, jak si vedly e-shop během slevových akcí Black Friday, zveřejňuje srovnávač koncem listopadu.
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) budou vánoční nákupy vrcholit právě v druhé polovině listopadu během akcí Black Friday. Podle ředitele asociace Jana Vetyšky bude největší zájem o dětské hračky, dál o knihy, kosmetiku nebo módu. „Zapomenout bychom neměli ani na vouchery a nákup různých služeb obecně. Z pohledu obratů budou důležité také další skupiny zboží jako černá i bílá elektronika, mobilní telefony nebo notebooky a počítače. Náš aktuální odhad na celkovou vánoční útratu v e-shopech je přitom v rozmezí 65 až 70 miliard korun,“ doplňuje.
Členem APEK je například e-shop s hudebními nástroji Kytary.cz, který slibuje slevy až do výše šedesáti procent. „Black Friday je nedílnou součástí předvánočního shonu. Tohle nákupní šílenství se již stalo součástí naší kultury, ať se nám to líbí, nebo ne,“ komentuje marketingový ředitel hudebnin Filip Černý. Zájem podle něj mají zákazníci hlavně o dražší akustické kytary nebo piana.
Podle PR manažerky Elišky Čeřovské z největšího tuzemského online obchodu s elektronikou Alza bude ještě během listopadu vánoční dárky nakupovat přibližně polovina zákazníků. „Stále častěji pořizují jako vánoční dárek právě elektroniku,“ dodává.
Alza zatím důslednější, Datart dotahuje
Alza je jedním z prodejců, který podle Hlídače shopů přijal legislativu prakticky ukázkově. Chystal se na ni totiž už od roku 2021. Ještě koncem září uváděl pravdivé ceny také další e-shop s elektronikou CZC.cz, který ale dnes již spadá pod polské tržiště Allegro. V obou případech byly odchylky v uváděných cenách od těch skutečných v nižších jednotkách procent.
O něco hůře si podle Hlídače shopů vedl například Datart. Slevy na jeho e-shopu k 12. listopadu neseděl ve 34 procentech případů, je ale nutné zmínit, že nejde pouze o slevy v rámci Black Friday. Některé akce prodejce nechává stejné po dobu šesti až devíti měsíců, což Hlídač shopů považuje za nepřiměřené.
O tři dny později už ale odchylky ve slevách vycházejí mnohem lépe – slevy podle Hlídače shopů nesedí v osmi procentech případů. Datart si tak k 16. 11. v hodnocení výrazně polepšil.
Dokonce velmi špatné hodnocení má zatím e-shop s kosmetikou Notino, který u produktů neuvádí správně minimální cenu za posledních 30 dnů. Zatímco průměrná sleva je k 12. listopadu podle e-shopu 22 procent, podle Hlídače shopů jde o pouhá čtyři procenta. Opět je ale nutné zdůraznit, že jde o data, která se průběžně aktualizují a nejde tak o finální výsledky slevových akcí Black Friday.
VIDEO:Na jaká tržiště by si měli dát zákazníci během Black Friday pozor? Podívejte se na nový díl FLOW.
Rohlík a Košík vykazují neshody
Překvapivé problémy pak podle online sledování slev vykazují online supermarkety Rohlík a Košík, které ale slevy na produkty nabízejí pravidelně a nejsou proto součástí akce Black Friday. Podle Hlídače shopů tyto obchody neupravily své cenové politiky podle směrnice EU. „Neshody způsobují hlavně cyklicky opakované slevy, kdy není referováno k minimální prodejní ceně 30 dní před akcí, ale k maloobchodní ceně,“ píše Hlídač shopů.
I letos zveřejní srovnávač svou analýzu slev v rámci akce Black Friday koncem listopadu. Loni nejhůře dopadl Kaufland.cz se svým nově spuštěným internetovým tržištěm. Průměrná sleva Black Friday podle něj měla být přes 30 procent, při výpočtu podle nových pravidel šlo ale jen o pět procent. „Špatně loni dopadla také Pilulka.cz, což je pro nás překvapení. Rok předtím totiž slevy počítala správně,“ říká zakladatel Hlídače shopů Jakub Balada z Apify.