Auta bude možné převádět online, řidičák přijde do Alzaboxu. Kupka chystá digitální revoluci

Nové služby ocenila i generální ředitelka Aures Holdings, která provozuje síť autobazarů AAA Auto.

Nové služby ocenila i generální ředitelka Aures Holdings, která provozuje síť autobazarů AAA Auto. Zdroj: Profimedia

Už žádné stohy papírů ani mraky propisek. Lidé nebo firmy, kteří budou chtít převést auto na někoho jiného, tak budou moci učinit online bez návštěvy úřadů. Fyzické osoby už od února, podnikům se tato možnost otevře do konce roku. Úkonů, které bude možné nově vykonat vzdáleně a ne na úřadech, je v plánu více. A ty, kdo nové služby využijí a nezatíží kapacity úředníků, stát odmění pětinovou slevou z poplatků.

Novinky v digitalizaci úřadů představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na odborném semináři, který pořádala Hospodářská komora. Sám změny nazývá přelomovou reformou, za revoluční je ale označila také Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings, která provozuje síť autobazarů AAA Auto. Veřejnost se bude s novými službami moci seznámit v prvních dnech února.

Nový systém žádostí, například pro převod vozidel v registru, bude přístupný na webu www.portaldopravy.cz. „Zásadní je, že se agenda dostává do rukou fyzických osob, které už nebudou potřebovat zprostředkovatele. Takový systém bude mnohem demokratičtější, protože ho budou mít v ruce ti, koho se data týkají,“ řekl ministr Kupka. Změny podle něj ušetří čas až stovkám úředníků na efektivnější činnost.

Většinu formulářů v oblasti obchodů s auty má být možné vyřídit vzdáleně, z úřadů se postupně stanou spíše jen výdejní místa. Například řidičské průkazy by si ale veřejnost mohla vyzvedávat podobně jako zboží nakoupené v e-shopech, například v Alzaboxech. Stát ovšem bude dále garantovat občanům, že si mohou vše vyřídit na úřadech, budou-li chtít. Nicméně ti, kdo zvolí online cestu, získají bonusovou dvacetiprocentní slevu na objednávané služby.

Nově na Portálu dopravy

  • Podání žádosti o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel
  • Podání žádosti o zápis změny vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla
  • Podání žádosti o vydání tabulky s registrační značkou
  • Výpis všech historicky vlastněných vozidel
  • Výpis technických dat
  • Podání žádosti o vyřazení silničního vozidla z provozu, ukončení vyřazení silničního vozidla z provozu a zápis zániku silničního vozidla
  • Podání žádosti o vydání tabulky s registrační značkou na vývoz
  • Podání žádosti o vydání nového osvědčení o registraci silničního vozidla
  • Podání oznámení o ztrátě, zničení nebo odcizení tabulky s registrační značkou
  • Podání žádosti o zápis změn údajů v registru silničních vozidel

Součástí změn je i zpřístupnění takzvaného registru zastoupení veřejnosti. S jeho zapojením budou moci online žádosti podávat autoprodejci, bazary nebo leasingové společnosti. „Projekt umožní lidem a firmám jednoduše a rychle pověřovat osobu pro zastupování. Prostřednictvím Portálu občana pak bude možné ověřit, kdo koho pověřil. Jeho hlavním přínosem bude sdílení údajů o oprávněních k zastupování při vyřizování různých agend mezi fyzickými osobami a firmami či úřady,“ doplnil na semináři vrchní ředitel sekce hospodářství z ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický. Tato služba má být podle Kupky k dispozici nejpozději na začátku příštího roku.

Na portálu uživatel uvidí veškeré podané žádosti, v jaké se nacházejí fázi, tedy například jestli byly doručeny, jestli s nimi může pracovat kupující či prodávající strana nebo zda už byly vyřízeny.

„Změny jsou skutečně revoluční,“ zdůraznila Topolová. Autobazar AAA už dnes nabízí klientům placenou službu, díky které nemusejí stát dlouhé fronty na úřadech a místo nich je vystojí a vozy přeregistrovávají pracovníci „áček“. To je však podle Topolové finančně i časově náročné pro všechny zúčastněné. Digitalizace agend tak pomůže prodávajícím, kupujícím i prostředníkům. Jen loni zdaleka největší autobazar v Česku přeregistroval 108 tisíc aut.

AAA se také postupně více zaměřuje na online prodej. K lídrům tohoto způsobu nabídky zboží patří hlavně značky BMW, Tesla, Mercedes, Land Rover či Polestar, zaznělo na semináři. Množství ojetých vozů, které se prodávají jen přes internet, má v příštím roce vzrůst na devět procent v EU a na osmnáct procent v USA.

Většina obchodu s ojetými auty v Česku se přitom neodehrává prostřednictvím velkých autocenter a autobazarů, na ty připadá jen čtyřicet procent. Většina prodejů probíhá přímo mezi fyzickými osobami. „A mezi nimi vzniká nejvíce chyb, tedy špatně uvedených informací o autech, které se pak zapisují do registrů. V případě nehody může mít taková chyba zásadní dopad například na vyplacení pojištění,“ uvedl na semináři Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním automobilů.

Převod agend do online prostředí by měl množství chyb přinejmenším snížit. Pajer připomněl také podvodné inzeráty, kterých je na trhu stále spousta. Každý třetí vůz má stočený tachometr nebo lživě uvádí pouhého jednoho předchozího majitele. Každé páté auto je „zázračně“ omlazeno nebo opatřeno falešným původem.

Hospodářská komora připomněla, že nejpozději 1. února 2025 má vstoupit v účinnost zákon o právu na digitální služby. Díky němu budou moci občané trvat na tom, aby veškeré úřední úkony a agendy, které je možné zdigitalizovat, mohli vyřizovat elektronicky. Obchod s auty by tak měl být jednou z mnoha agend, které se přesunou z úřadů na obrazovky chytrých telefonů.